Van druk naar rust met deze tips
Werk & privé
26-02-2019
458

Van druk naar rust met deze tips

‘Druk’ lijkt wel het nieuwe ‘goed’ te worden als iemand vraagt hoe het gaat. Aan wie je het ook vraagt, in welke situatie dan ook, ‘druk’ is bijna altijd het antwoord. Druk op het werk, druk met de kinderen, druk met vrienden, sociaal leven, sporten, druk, druk druk!

Inmiddels heeft bijna iedereen een smartphone en deze maakt ons leven een stuk gemakkelijker. Onze smartphone is onze supermarkt, kledingwinkel, bank, bijbel, eigenlijk gewoon alles in één. Nieuwe kleren nodig? Tien minuten shoppen op een willekeurige kledingapp en je hebt een nieuwe outfit die ook nog eens voldoet aan de laatste trends. Boodschappen nodig? In vijf minuten besteld en de volgende dag in huis!

Onze smartphone zorgt voor een hoop gemak, maar ook voor een bepaalde druk en een gigantische stroom aan informatie. Apps sturen ons meldingen of herinneringen en op social media worden we geconfronteerd met de mooie reizen van onze vrienden, het fantastische en gezonde eten van de buurvrouw en hoe leuk het leven is van influencers. Dat wil jij ook, dus alles moet vol worden gepland met sporten, etentjes, hard werken, mooie reizen, etc.

Lees ook: Zo organiseer jij de drukte!

Maar juist in een tijd waarin we meer informatie dan ooit binnen krijgen, is rust erg belangrijk. Want ontspanning en ‘even niets’ zorgen voor nieuwe ideeën en ruimte in je hoofd. Maar hoe creëer je dan meer rust?

Leer vaker nee zeggen!

Een oud gezegde is: ‘Nee zeggen tegen een ander is ja zeggen tegen jezelf.’ Probeer dit eens uit! Skip die verplichte nummertjes en plan tijd in voor jezelf. Ga iets te doen waar jij behoefte aan hebt. Lekker een film kijken, een boek lezen, winkelen of een dutje doen. Doe op dat moment alles waar jij blij van wordt.

Van multitasken naar singletasken

Focus in plaats daarvan op één taak tegelijk. Ook daarvoor kun jij je smartphone inzetten! Gebruik je telefoon als notitieboek om alles bij te houden en op een rijtje te zetten. Zie het als een extern geheugen wat je altijd bij je hebt. Hiervoor heb je een heel scala aan handige apps, zoals Google Keep. Zo kun jij taak voor taak afwerken en focussen op wat op dat moment belangrijk is.

Beweeg

Door te bewegen houd je niet alleen je lichaam in conditie maar ook je brein! Misschien zit je de hele dag op kantoor en ga je daarna met de auto naar huis. Thuis kom je moe aan en ga je voor de tv zitten. Juist door te bewegen beïnvloed jij je brein en dit zorgt niet alleen voor minder stress maar ook voor een beter geheugen en leervermogen. Een win-win situatie, helemaal met de lente in aantocht!

Lees ook: Sport jezelf slim en gelukkig

Doe jij al iets om meer rust te creëren? Deel jouw tip(s) onder mijn blog #SamenSlim

Bronnen: NRC, RTL nieuws en Trouw

Milou Kutscha
Milou Kutscha
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Milou

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!