terug

De top 3 kantoorergernissen

Kleine irritaties die op zichzelf niet zo groot zijn, maar zich uiteindelijk ophopen tot grote kantoorergernissen. De Volkskrant vroeg bezoekers van hun nieuwe multimediakanaal ‘Kijk Verder’ ernaar. Wat zijn de grootste ergernissen die medewerkers op de werkplek ervaren? Waar komen de irritaties vandaan en hoe ga je ermee om? De top 3 kantoorergernissen inclusief een effectieve aanpak.

Kantoorergernis 1: managers die hun verantwoordelijkheid niet nemen

Managers die weglopen voor hun verantwoordelijkheden, zich verheven voelen boven hun medewerkers of niet tegen kritiek kunnen. Dat is de grootste kantoorergernis onder medewerkers volgens meer dan zeshonderd bezoekers van het nieuwe ‘Kijk Verder’ van de Volkskrant.

Medewerkers zouden ergernissen over hun manager vaak niet aan durven te kaarten bij de leidinggevende zelf, omdat ze bang zijn hier later op afgerekend te worden. De oplossing? Managers moeten zorgen voor ‘psychologische veiligheid’ en medewerkers moeten toch hun gevoelens uiten bij hun leidinggevende, zo geeft HR Praktijk aan. “Je loopt het risico op maatregelen in jouw nadeel, maar meestal gebeurt er niets,” aldus arbeidspsycholoog Jaap van den Broek. “In de regel lucht het juist op om over de oorzaak van de ergernis te praten. Het gevoel dat er wordt geluisterd is dan al genoeg.”

Kantoorergernis 2: eindeloos vergaderen

Het gevoel dat men eindeloos aan het vergaderen is, vormt de op één na grootste kantoorergernis voor het personeel. Hiervoor zijn diverse remedies te bedenken: een strakke agenda, snel knopen doorhakken en deelnemers vooraf warm maken voor de onderwerpen. Ook effectief is vooraf lobbyen op de werkvloer. Hiermee kun je voorkomen dat uiteenlopende persoonlijke belangen de voortgang tijdens het vergaderen belemmeren en onevenredig veel tijd kosten.

Kantoorergernis 3: steeds meer doen met minder mensen

De ervaren tijdsdruk op het werk ligt ten grondslag aan ergernis nummer 3: meer moeten doen met minder mensen. “Het komt voor dat werknemers elk jaar 10 procent meer werk moeten verzetten met 10 procent minder mensen,” aldus Van den Broek. Dit kan zijn ingegeven door financiële noodzaak, maar het wordt geregeld ook ingezet als een soort managementtool. Door mensen op te jagen voorkomen managers dat medewerkers zelf nadenken over problemen en mogelijke oplossingen daarvoor.

Een goede remedie is het op gang houden van de communicatie tussen de medewerker en zijn leidinggevende. Van den Broek: “Uiteindelijk zal je leidinggevende een moment nemen om te luisteren. Spreek op dat moment in de ik-vorm. Zeg: Ik voel me om deze reden niet prettig. Herken jij je daarin?” Zolang er sprake is van een dialoog wordt erger voorkomen, zoals langdurig ziekteverzuim of werksabotage.

En nog meer...

De Volkskrant verzamelt nog altijd de grootste kantoorergernissen. Nog een aantal van de meest herkenbare of frustrerende irritaties zijn:

  • ‘Slechte koffie uit automaten’
  • ‘Trage wifi of wegvallend internet’
  • ‘Rokers die tig keer per dag naar buiten gaan voor een rookpauze’
  • ‘Langzame computers’
  • ‘Collega’s die zich steeds met het werk van anderen bemoeien en ondertussen roepen dat ze ‘het zo druk hebben’
  • ‘Mailtjes met cc’s naar leidinggevende’
  • ‘Collega’s die mijn bureaustoel anders afstellen’

Bronnen: HR Praktijk, Volkskrant

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!