Solliciteren? Pak dat moment!
Solliciteren
Leestijd: 4 minuten

Solliciteren? Pak dat moment!

De wereld van solliciteren verandert razendsnel, het afgelopen decennium hebben er al allerlei ontwikkelingen plaatsgevonden. 10 jaar geleden was een sollicitatiegesprek misschien nog een eerste echte kennismaking, maar met de komst van sociale media is dat al verleden tijd. Via LinkedIn kan een recruiter al veel lezen over iemands hard skills en referenties en via Facebook meer over bijvoorbeeld hobby’s. Zelf merk ik dan ook dat eerste gesprekken een andere dimensie krijgen.

Ik ben steeds minder op zoek naar een gesprek waarin ik bevestiging krijg van de hard skills, ik ben meer benieuwd naar de soft skills zoals persoonlijke eigenschappen, sociale vaardigheden en interesses van de kandidaat. Mijn tip aan iedere sollicitant is dus om iets minder de nadruk te leggen op wat je allemaal ‘bewezen’ hebt in je werkverleden maar om ervoor te zorgen dat ik je als persoon beter leren kennen. Doe je dat? Dan ga jij zeker het onderscheid maken ten opzichte van andere kandidaten.

Maar wat zijn dan die zaken waarin jij jezelf kunt onderscheiden?

Een goed begin is het halve werk

Zorg dat je op tijd bent, dat zorgt voor rust; beter 10 minuten te vroeg dan 5 minuten te laat. Bovendien maakt haasten je onnodig zenuwachtig. En als je eenmaal (op tijd) binnen bent: neem dan de organisatie en de dingen om je heen eens in je op. Ga niet zitten, maar loop een beetje rond. Dan zie je misschien dat het interieur past bij de uitstraling van de organisatie en dat je door het zien van medewerkers bij de receptie het idee hebt dat ze het naar hun zin hebben. Dat is nog eens wat anders dan het gesprek openen met “wat een slecht weer, hè” of “ja, ik heb het goed kunnen vinden”.

Zorg voor een goede voorbereiding

Niet alleen de recruiter kan jou op sociale media vast opzoeken, jij kunt ook de organisatie onderzoeken op het internet. Zorg dat je precies weet wat de dienstverlening en/of producten van de organisatie zijn en probeer te bepalen wat voor type organisatie het is. Dan voorkom je ook dat je in (mantel)pak naar je eerste gesprek gaat, terwijl de organisatie heel relaxed is.

Ben ontspannen

Probeer de (gezonde) spanning los te laten. Door de eerste screening via sociale media ben je min of meer al door de eerste ronde heen en is dit de tweede. Ga gewoon een leuk en goed gesprek met elkaar aan. Recruiters willen nu zien wie je bent. En dat zien ze beter als je ontspannen bent. Probeer trouwens ook de mogelijke vragen voor te bereiden, dan kom je ook niet voor verassingen te staan.

Hou het kort

Als je eenmaal aan het vertellen bent, is het makkelijk jezelf te verliezen en te lang op ‘de praatstoel te blijven zitten’. Bereid jouw verhaal goed voor, oefen het en blijf authentiek. Langer dan twee minuten hoeft een antwoord niet te duren. Er moet ook nog wat te vragen overblijven in het sollicitatiegesprek. Denk ook eens aan de kracht van de stilte. Door alleen maar het zenden verlies je sympathie en een gesprek loopt beter als je daarin rustmomenten bouwt.

Straal zelfvertrouwen uit

Verplaats je eens even in de recruiter, die op de dag van de sollicitatiegesprekken verschillende kandidaten voorbij ziet komen. Waar heb jij meer vertrouwen in? Een verlegen persoon waar je de antwoorden als het ware uit moet trekken? Of iemand die goed in zijn vel zit, glimlacht, straalt, oogcontact zoekt en ook nog een goed gevoel voor humor heeft? Ga dus niet passief het gesprek in (veel sollicitanten acteren reactief), maar zorg ervoor dat je spontaan argumenten kunt geven waarom jij de juiste kandidaat bent voor deze functie, juist daarmee maak je indruk.

Toon oprechte interesse

Als je bovenstaande allemaal hebt gedaan dan heb je eigenlijk al oprechte interesse getoond. Dat is namelijk de juiste voorbereiding. Juist door die complete voorbereiding laat je zien dat je echt betrokken bent.

En nog wat laatste tips?

Breng je persoonlijke drijfveren in kaart, koppel deze aan de functie en breng deze met veel enthousiasme en passie over. Met behulp van non-verbale communicatie kun je letterlijk je betrokkenheid laten zien. Beweeg eens mee en leun bijvoorbeeld naar voren als je geïnteresseerd bent. Zorg voor het aannemen van een open houding en maak oogcontact. Zet je uitspraken kracht bij met gebaren en toon interesse als je gesprekspartner aan het woord is. Mensen die betrokken zijn met hun werk stralen energie uit en zijn bijvoorbeeld op de hoogte van recente ontwikkelingen. Ze zijn loyaal, toegewijd en weten wat ze willen. Wees dus niet terughoudend en laat zien dat je verstand hebt van zaken en dat je kunt aantonen welke kansen of mogelijkheden er zijn voor de organisatie en laat weten wat jij daar in kunt betekenen.

Dus… Geloof in jezelf. Laat bij volgende gesprekken je hard skills en de ‘standaard-sollicitatie-norm’ maar eens wat meer los en richt je op wie je bent en hoe je wil overkomen. Dan maak jij zeker het verschil. Veel plezier met je aanstaande gesprekken gewenst!

Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *