Solliciteren: zij deden het nét iets anders
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Solliciteren: zij deden het nét iets anders

Wellicht ken je het gevoel wel: Je hebt op internet een vacature gezien waar je spontaan een warm gevoel van krijgt. Dit is jouw functie! Maar dan.. Je wilt solliciteren en natuurlijk is het de bedoeling dat jóuw sollicitatie opvalt zodat je wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Meestal schrijf je natuurlijk een mooie motivatiebrief waarin je toelicht wie je bent, wat jouw talenten zijn en waarom je nou juist op die specifieke functie solliciteert. Een aantal kandidaten pakten het echter drastisch anders aan en lieten hun onderscheidend vermogen op een erg bijzondere manier blijken.

Daarom: drie spraakmakende sollicitaties

GQ magazine


Als je actief bent op LinkedIn, is deze sollicitatie je waarschijnlijk niet ontgaan. Sumukh Mehta, een jongeman uit India, wilde namelijk ontzettend graag aan de slag voor het populaire Britse GQ Magazine. Om op te vallen tussen de duizenden(!) anderen, maakte hij zijn cv in de vorm van het Britse magazine. Een professionele fotoshoot, een aansprekend grafisch ontwerp en zijn motivatie om voor GQ magazine aan de slag te gaan, zorgden ervoor dat hij zonder gesprek werd aangenomen.

Lees ook: Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter

Een nieuwe baan gaat door de maag?

CV chocolade reep
De Amerikaanse Nick wist wel hoe hij als marketeer moest opvallen tussen de 200 andere sollicitaties: als liefde door de maag gaat, waarom een nieuwe baan dan niet? Hij drukte zijn cv af op de wikkel van een chocoladereep. Ingrediënten van deze reep waren o.a. creativiteit (100%), leiderschap en analytisch vermogen. Calorieën niet aanwezig, dus de recruiters die hem hebben aangenomen, hebben waarschijnlijk heerlijk genoten!

Don’t try this at home  

Don't try this at home CV
Roanald Dvorak trok de stoute schoenen aan en liet zijn bescheidenheid thuis toen hij solliciteerde op de functie van office manager bij softwarebedrijf Aviary. Hij stuurde een, zo mogen we het wel noemen, arrogante brief zonder realistische kwalificaties. In plaats daarvan benoemde hij dat hij twee keer was gekroond tot ‘prom king’ in zijn studententijd en dat hij de volgende dag om 11:00 uur op de stoep zou staan om zijn contract te ondertekenen. Zijn brief bevatte daarnaast maar liefst zeven keer het woord ‘shit’. En.. Het werkte, want Roanald werd aangenomen. Onze tip hierbij: don’t try this at home. 

Belangrijk: do it your way

Bovenstaande voorbeelden zijn niet voor niets zo bekend: ze zijn anders dan de standaard en er wordt in het laatste geval een flink risico genomen. Belangrijk is vooral om dicht bij jezelf te blijven en te solliciteren op een manier die bij jou past. Het gaat bij solliciteren niet om de originaliteit van je sollicitatie, maar om het kenbaar maken van jouw positief onderscheidend vermogen met betrekking tot de functie waarop je solliciteert. Bovenstaande kandidaten deden dat ieder op hun eigen manier. Ben jij geen crea bea? Natuurlijk is het schrijven van een goede brief waarbij de werkgever een goed beeld krijgt van jouw onderscheidend vermogen net zo waardevol. Benieuwd naar nog meer voorbeelden? Google dan eens op ‘Alec Brownstein Adwords’ en ‘Employadam.com’ of bekijk deze cv-game eens, speciaal gemaakt voor een sollicitatie: http://www.rleonardi.com/interactive-resume.

Heb je zelf een succesverhaal wat je wilt delen? Wij horen het graag!

Bronnen: Ladyglossy, Intermediair, Rectec, Sollicitatiedokter

Aniek Hendrix
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk.
Meer over Aniek

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.