Social media op je cv vermelden, wel of niet doen?
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Social media op je cv vermelden, wel of niet doen?

De vraag die jij jezelf misschien weleens stelt: zet ik mijn social media kanalen op mijn cv, ja of nee? Nu is het zo dat LinkedIn vaak wordt gezien als een professioneel medium, maar wat te doen met bijvoorbeeld Facebook , Instagram, Pinterest of Twitter? In deze blog geef ik je tips hierover.

Positief beeld creëren

Wat je in jouw afweging goed moet meenemen is de professionaliteit die het kanaal uitstraalt. Je wilt namelijk een positief beeld afgeven naar wellicht jouw toekomstige werkgever. De grootste valkuil is dat de werkgever jouw leuke weekenduitjes in de kroeg te zien krijgt. (ai..) Het is daarom ook van belang dat wanneer je er voor kiest jouw social media te delen, je jouw profiel goed hebt afgeschermd en niet alles openbaar hebt staan.

Lees ook: De onbewuste vooroordelen bij profielfoto’s 

Welk medium wel, welk medium niet?

Niet elk social mediakanaal is geschikt om op je cv te zetten. Als we het hebben over het meeste zakelijke platform, komen we toch al snel uit bij LinkedIn. LinkedIn wordt namelijk gezien als een platform waar vooral zakelijk genetwerkt wordt en dat maakt dit een ideaal middel voor het zoeken naar een nieuwe job. 

Welk medium geschikt is om te delen hangt ook af van de functie waarnaar je solliciteert. Instagram, YouTube en Pinterest zijn bijvoorbeeld erg geschikt om wél te vermelden bij grafische beroepen. Via deze kanalen heb jij namelijk een mooi communicatiemiddel om je eigen creatieve portfolio zichtbaar te maken voor de organisatie.

LinkedIn op je cv – als je het doet, doe het goed!

Even terugkomend op LinkedIn. In het werk van recruiters, intercedenten of jobhunters is een LinkedIn-check altijd een stap die wordt genomen tijdens de werving. Naast het checken van een cv en motivatiebrief, is het bekijken van de LinkedIn pagina ook van belang. Wat we vaak merken is dat het cv niet overeenkomt met de LinkedIn-pagina. Dit betekent dat óf je cv óf je LinkedIn-pagina niet up-to-date is. En ja… dit blijft een gouden regel: zorg ervoor dat wanneer je in procedure zit dat elk document up-to-date is (dit geldt ook voor de andere social media kanalen).

Lees ook: Let me google you for you

Dus om terug te komen op de vraag wel of geen social media link op je cv: dit blijft natuurlijk altijd jouw eigen keuze. Het zijn in die zin mooie platformen om aanbevelingen te delen, je grafische talenten zichtbaar te maken en een compleet beeld te geven van jou als persoon. Denk hierbij dan ook vooral aan het stuk Personal Branding. Gebruik de social media kanalen die relevant zijn voor de desbetreffende functie en onthoud daarbij: zet ze strak, up-to-date én professioneel in!

Wat vind jij? Wel of geen social media? Ik hoor het graag in de reacties hieronder. ⬇️

Is jouw cv up to date en klaar om te gaan solliciteren? Kijk dan eens naar onze vacatures!

Bron: cvwizard.nl

Lilian Zandberg
Lilian Zandberg
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk bij Driessen.
Meer over Lilian

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *