Profileren kun je leren!
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Profileren kun je leren!

Misschien heb je bovenstaande zin wel eens gehoord en wellicht staat hij zelfs wel in jouw rijtje van ‘jeukzinnen’, maar dat betekent niet dat hij niet waar is.

Natuurlijk ben jij je, als werkzoekende, bewust van het feit dat netwerken belangrijk is. Tevens heb je vijf verschillende versies van je cv op een USB-stick staan, aangepast aan de specifieke vacature waarop je solliciteert. Als kers op de taart heb je de blog van mijn collega Claire over de Elevator pitch van A tot Z gelezen en weet jij hoe je jezelf presenteert in 2 minuten.

Maar, realiseer je je goed dat personal branding een ongoing process is? Ook wanneer je je nu (nog) heel prettig voelt in je functie bij je werkgever, kun je jezelf zowel online als offline op de kaart zetten. Maar waar kun/moet je dan rekening mee houden?

Social media

Ben je bewust van het verschil tussen LinkedIn en Facebook. LinkedIn is een zakelijk medium en het kan ontzettend waardevol zijn om een mooi netwerk van professionals op te bouwen. Daarnaast brand je jezelf wanneer je een update plaatst of deelneemt aan een discussie. Zorg ervoor dat je online acties passen bij jou als persoon, want door deze posts zet jij jezelf op de kaart en vormen mensen zich een beeld van jou. Voor wat betreft Facebook is dit niet anders, hoewel niet iedereen zich daar bewust van (b)lijkt te zijn. Ondanks dat Facebook niet zakelijk van aard is, draagt het wel degelijk bij aan de indruk die mensen van jou krijgen. Een professioneel LinkedIn profiel strookt niet met een Facebook-profielfoto waarbij je dronken op de bar danst. Die foto’s kun je beter via (een beveiligde verbinding van) Whatsapp met anderen delen.

Eerste indruk

Een eerste indruk maak je maar één keer en is moeilijk uitwisbaar. Heb je in jouw functie veel klantcontact? Ben je er dan bewust van dat een klant in de toekomst zomaar aan de andere kant van de tafel kan zitten tijdens jouw sollicitatiegesprek. Jouw presentatie en gedrag hebben dus niet alleen invloed op jouw resultaten van nu, maar wellicht ook op die in de toekomst. Een paar tips voor een goede eerste indruk:

  • Bekijk de blog Dress to success van mijn collega Marjolein Oomen eens.
  • Geef iemand een stevige hand, maak oogcontact en smile.
  • Luister goed naar iemands naam wanneer hij/zij zich aan je voorstelt. We zijn soms meer bezig met hoe we zelf overkomen, dan met de persoon waarmee we voor het eerst kennismaken.

Doe het op jóuw manier

Net zoals ik in mijn vorige blog over solliciteren aangaf: het allerbelangrijkste is om dicht bij jezelf te blijven. Het is een cliché, maar ook waar: loop niet op hakken als het risico op een verzwikte enkel 100% is en plaats niets op jouw sociale kanalen waar je zelf niet achter staat. Een eventuele match met een volgende werkgever kan het beste tot stand komen wanneer zij al op voorhand een goed beeld kunnen vormen van jou als potentiële nieuwe aanwinst. Én wanneer jij past bij de werkgever en de bedrijfscultuur.

Aniek Hendrix
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk.
Meer over Aniek

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *