Profileer jezelf als merk!
Personal branding
18-02-2019

Profileer jezelf als merk!

Ik hoor je denken, jezelf profileren als merk? Maar hoe dan? In dit digitale tijdperk is het des te belangrijker om jezelf goed neer te zetten en jezelf online vindbaar te maken. Als werkzoekende, als organisatie, maar ook als medewerker. Personal branding is een hype van nu en we kunnen er simpelweg niet meer om heen. Lees je mee?

Maar laat ik eerst verduidelijken wat nou precies ‘personal branding’ is. Eigenlijk is het heel simpel, namelijk jezelf beschouwen als merk. Daarbij is het belangrijk dat jij jezelf de centrale vraag stelt: wat maakt mij uniek en wat onderscheid mij van anderen?

Afgelopen jaar heb ik zelf een cursus gevolgd over dit onderwerp. Hoofdlijn daarin was het vormgeven van jouw eigen persoonlijke merk. Hoe profileer jij je in het werkveld? Welke middelen zet je daarvoor in? En welke doelstelling heb jij voor ogen? Dit zijn allerlei vragen die jij jezelf kan stellen, in welk vakgebied dan ook.

Het gebruiken van je eigen unieke persoonlijkheid, kennis en ervaring helpt je om te onderscheiden. We hebben momenteel te kampen met een krappe arbeidsmarkt, waarin sprake is van veel concurrentie. Het is daarom ook van belang dat jij jezelf kenbaar maakt met jouw eigen Unique Selling Points. Ik deel graag een aantal tips die jou daarbij kunnen helpen:

Personal branding tip 1 : Blijf jezelf

Dit klinkt misschien erg cliché, maar het is nou eenmaal waar. Ben niet bang dat je moet gaan acteren. De kunst is om jouw eigen verhaal over te brengen en niet het zogenaamde ‘perfecte plaatje’. Als jij jezelf kan identificeren met het verhaal wat jij wilt overbrengen, komt het veel authentieker over en zullen klanten en betrokkenen ook meer geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt.

Lees ook: Als driehoek hoef je niet door een rondje, sta vierkant achter jezelf

Personal branding tip 2: Blijf vervolgens consistent

De kracht die volgt is herkenning. Heel eenvoudig: een merk heeft een logo, jij hebt bijvoorbeeld een professionele foto die je op al je online kanalen hanteert. Maak daarnaast een visitekaartje waarop je benoemt wat je allemaal te bieden hebt. En wees vooral consistent met jouw eigen ‘tone of voice’. Switch niet van hele formele woorden naar opeens informele woorden. Behoud jouw manier van online communiceren.

Personal branding tip 3: Let’s be positive!

En een laatste (gouden) tip om het af te sluiten en neem dat maar van mij aan, positiviteit werkt! Niks is irritanter dan mensen die alleen maar zeuren. En misschien heb je wel eens van de uitspraak ‘negatieve publiciteit is ook publiciteit‘ gehoord. Maar omdat het bij personal branding gaat om jou, is dit zeker niet bevorderlijk. Wees positief en optimistisch, niemand wilt tenslotte luisteren naar zeurpieten. 😊

Lees ook: Tien tips om je werkdag fantastisch te maken!

En last but not least, het werken aan jouw eigen personal branding leidt weer tot meer inspiratie en een hogere motivatie voor jezelf. Als je duidelijk weet waar jij voor staat, kun jij je weer krachtiger presenteren. Mocht je meer vragen of tips hebben over dit onderwerp, laat het dan even weten in de reacties hieronder. Good luck!

Lilian Zandberg
Lilian Zandberg
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent.
Meer over Lilian

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!