Personal Branding, wat is het en hoe begin je?
Personal branding
Leestijd: 4 minuten

Personal Branding, wat is het en hoe begin je?

Misschien is het je ook opgevallen dat we sinds maart van dit jaar steeds meer webinars, blogs, vlogs, artikelen etc., zien met als onderwerp personal branding. In de arbeidsbemiddeling is dit al langere tijd een hot topic, maar juist nu we allemaal thuis aan het werk zijn en we alles online doen betrap ik mijzelf erop dat ik ook denk “Oh jee ik moet nu toch echt tijd gaan besteden aan mijn personal brand”.

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik altijd een beetje recalcitrant word als iets hot topic is en je de gehele dag overal personal branding voorbij ziet komen, dan wil ik er juist eigenlijk helemaal niets mee te maken hebben. Maar in mijn rol als adviseur recruitment is het toch best handig dat ik mij eens ga richten op mijn personal brand. Want ja, je zou kunnen zeggen dat dit best belangrijk is in mijn functie!

Lees ook: Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter

Wat is personal branding?

Maar wat is personal branding nou eigenlijk en hoe pak je zoiets nou aan? Ik ben eens gaan googelen en zie dan dit als eerste (Wikipedia):

“Personal branding is de bewuste en opzettelijke poging om de publieke perceptie van een individu te creëren en te beïnvloeden door hen te positioneren als een autoriteit in hun branche, hun geloofwaardigheid te vergroten en zich te onderscheiden van de concurrentie, om uiteindelijk hun carrière vooruit te helpen, hun cirkel van invloed te vergroten, en hebben een grotere impact.” 

“Het proces van personal branding omvat het vinden van je unieke karakter, het opbouwen van een reputatie op de dingen waar je bekend om wilt staan ​​en jezelf er vervolgens om bekend laten staan. Uiteindelijk is het doel om iets te creëren dat een boodschap overbrengt en waarmee inkomsten kunnen worden gegenereerd.”

Ik geloof dat ik het niet mooier en duidelijker kan omschrijven dan bovenstaand. Maar ja, hoe ga je dit dan in de praktijk brengen?

Hoe begin je?

Ik ben erover gaan nadenken en ben er inmiddels achter. Het allerbelangrijkste wat je moet onthouden is wat mij betreft ‘Je unieke karakter’ (zie bovenstaand). Zorg ervoor dat wanneer je jezelf laat zien, of het nou online of offline is, het altijd echt is! Alleen dan kan je een boodschap overbrengen en zullen mensen je zien en horen en kan je spreken van een sterke personal brand!

Lees ook Dit ben ik en hier sta ik voor!

Maar goed, met alleen jezelf zijn ga je er hoogstwaarschijnlijk niet komen. Degene die beweert dat dit wel zo is, neem aub contact met me op. 😊 Ik ga kort een aantal punten benoemen die belangrijk zijn om mee te nemen als je besluit te gaan werken aan je personal brand.

  1. Stel niet uit! Denk je dat je met een fantastisch uitgewerkt plan moet komen om je te laten zien? Dit is niet zo! Denk niet te veel na, maar ga doen! Wil jij zichtbaar zijn en zorgen dat mensen jou vinden? Begin dan gewoon door een bericht te plaatsen op LinkedIn, in je eigen woorden! Ben je unieke zelf.
  2. Herkenbaarheid! Ik geef in punt 1 aan stel niet uit, doe je gewoon. Het is hierin wel van belang dat je herkenbaar bent! Kies bijvoorbeeld telkens als je een bericht of oproep plaatst voor een kleur of een slogan die telkens terugkomt. Mooi en extreem voorbeeld? Het haar van Donald Trump! Hoe herkenbaar is dit? Dit is zijn personal brand. Naast nog ook vele uitspraken uiteraard…
  3. Herhaling! Zorg dat je zichtbaar blijft. Met eenmalig een bericht of oproep posten ben en blijf je niet zichtbaar. Ben wekelijks of misschien wel dagelijks zichtbaar op LinkedIn. Let wel op dat je niet in overvloed zichtbaar bent met telkens hetzelfde bericht. Herkenbaarheid is belangrijk zoals ik al zei, maar plaats niet telkens hetzelfde bericht, maak bewust keuzes wanneer je om hulp vraagt en wanneer je besluit iets te brengen aan je connecties, bijvoorbeeld het delen van een artikel wat je zelf met veel plezier hebt gelezen en dus graag wil delen met je connecties.
  4. Bewegend beeld! In deze tijd is bewegend beeld belangrijk op social media. Op Instagram zijn we al langer bekend met de stories. Niet voor niets heeft ook LinkedIn ervoor gekozen om dit toe te voegen. Maak hier gebruik van. Mensen kijken graag naar een video. Plaats ook video’s op de tijdlijn, mensen zijn hierdoor getriggerd en zullen eerder een video bekijken dan een hele lap tekst lezen. Houd er rekening mee dat heel veel mensen LinkedIn bekijken op hun mobiel.
  5. Houd het leuk! Heb er lol in en laat het niet iets zijn waarvan je denkt “Pff, ja het moet”. Humor gebruiken werkt, daar ben ik heilig van overtuigd. Ga niet te veel klagen online. Uiteraard is een kritische blik goed en zelfs noodzakelijk als je het mij vraagt. Maar houd het vooral leuk. Want laten we wel zijn, humor werkt veel aanstekelijker dan een klaagzang over hoe vervelend en vreselijk alles wel niet is.

Hopelijk helpt dit een beetje bij het ontwikkelen van jouw personal brand. Heb je hier nog vragen over of wil je eens sparren over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

Marit Willers
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als adviseur recruitment voor Driessen.
Meer over Marit

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *