Dit ben ik en hier sta ik voor!
Personal branding
Leestijd: 4 minuten

Dit ben ik en hier sta ik voor!

Als jij kiest voor een bedrijf, een product, een dienst of partner waar kijk jij dan naar? Kijk eens door de ogen van een potentieel werkgever en bedenk waar deze op let als ze een nieuwe collega zoeken. En hoe kan jij ervoor zorgen dat ze jou dan vinden? Eigenlijk ben je als sollicitant bezig met de marketing van jezelf. Marketing Marc? Dat is toch iets waar je professionals voor inhuurt? Nee, dat kan je helemaal zelf met deze tips voor personal branding!

Tip 1: Marktonderzoek

Als eerste tip, ga op onderzoek uit naar wat er in jouw rol, branche of specialisatie gewenst is wanneer jij solliciteert en hoe jij je hierin kan onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan het bekijken van collega’s, concurrenten en de werknemers van het bedrijf waar jij solliciteert. Wat vermelden zij op LinkedIn en andere social media, wat staat er in de vacatureteksten die zij op de website hebben staan en hoe sluit jouw kennis hierbij aan? Je kan hier bijvoorbeeld denken aan het gebruik van bepaalde woordkeuzes en projectkeuzes van jouw collega’s en deze gebruiken (niet letterlijk overnemen!) om jouw profiel en cv te updaten. Hierdoor spreek je andere mensen in jouw branche aan.

Tip 2: Ga in gesprek met jouw huidige collega’s

Dit is een tip waarbij je voorzichtig moet zijn maar die je, als je het goed doet, echt verder kan helpen. Vraag eens aan jouw collega’s of zij jouw 2 of 3 beste eigenschappen en mindere eigenschappen kunnen benoemen. Hierbij kan je aangeven dat jij bezig bent om aan jouw persoonlijke ontwikkeling te werken en graag feedback krijgt zodat je dit daarin mee kan nemen. Jouw sterke punten kan je dan weer vergelijken met de baan die jij interessant vindt. Welke van jouw sterke punten kan je uitlichten in jouw cv en welke van jouw minder sterke punten moet je wellicht ontwikkelen en kan je aangeven als kansen waardoor de rol een uitdaging wordt?

Extra tips voor personal branding lees je hier: Is 100% voldoen aan de eisen altijd nodig? Soms heb jij namelijk veel meer sterke punten die je kan uitlichten!

Tip 3: Heb een mening

Het is al vaker genoemd binnen de Samen Slim blogs: de mening die jij hebt over onderwerpen. Deze mening delen vinden sommige mensen echter nog erg spannend, om verschillende redenen. Wellicht omdat een online geplaatste mening niet zomaar verdwijnt van het internet of omdat je bang bent voor wat een ander van jouw mening vindt. Maar als je ergens een oprechte en gegronde mening over hebt, kan je deze echt met een gerust hart delen met jouw omgeving. Pak hierbij niet te uitgebreid uit maar laat jouw professionele mening over bepaalde zaken wel zien. Hiermee laat jij namelijk zien dat jij je ergens voor interesseert en dit ook nog eens uit wil dragen. Dit concept is ook wel bekend als “boven het maaiveld uit steken”. Hiermee onderscheid je je namelijk van andere professionals die dit niet doen en val je op.

Tip 4: vraag niet alleen maar deel ook!

Aansluitend op het delen van jouw mening kan je ook interessante onderwerpen voor jouw branche delen via LinkedIn maar ook intern! Deel bijvoorbeeld eens die kennisblog die jou helpt om up-to-date te blijven in jouw vakgebied. Kijk hier ook naar andere professionals in jouw branche, hoe delen zij informatie en ga ook met hen in gesprek, wellicht delen jullie wel een onderwerp waar jullie urenlang over kunnen praten. Doe dit vooral met z’n tweeën maar ook via een platform zodat de wereld jouw naam ook ziet!

Tip 5: Deel ook eens iets wat buiten jouw professionele leven staat.

Veel mensen delen op LinkedIn alleen zaken die belangrijk zijn voor het professionele netwerk. Het delen van zaken die jou privé bezighouden en wellicht niet direct met jouw werk te maken hebben, kunnen een heel leuk effect hebben op jouw professionele omgeving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het delen van een leuke quote van jouw kind die jou aan het denken heeft gezet. Of denk aan een prestatie die jij hebt gehaald waar je zo ontzettend trots op bent zoals het winnen van een sportwedstrijd of het behalen van een diploma dat niets met jouw werk te maken heeft maar wel met jouw ambities.

Ik hoor je denken: “Maar Marc, moet ik dan elke dag wat posten en van alle tips dagelijks gebruikmaken?” Nee, en daarbij belanden we gelijk bij de volgende tip.

De gouden tip! Houd alles in evenwicht.

Voor sommige professionals is het heel verleidelijk om alles maar te delen op social media. Dit wil je wellicht voorkomen, post voldoende om op het netvlies van jouw netwerk te blijven en houd de verschillende onderwerpen in balans. Post je bijvoorbeeld als recruiter vaak vacatures, plaats dan ook eens een succesverhaal of deel jouw kennis met de buitenwereld zonder er wat voor terug te vragen.

Met deze tips voor personal branding ziet een potentieel werkgever wie jij bent. Wil je meer lezen over hoe een werkgever of recruiter naar kandidaten kijkt? Lees dan ook Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter

Bij Driessen staan jouw ambities, talenten en drijfveren centraal. Wil je in gesprek met een van onze recruiters over personal branding of jouw loopbaan? Vraag dan hier een ambitiegesprek aan!

Marc van Steen
Marc van Steen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als adviseur recruitment bij Driessen.
Meer over Marc

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!