Omgaan met stress in tijden van Corona
Werk & privé
Leestijd: 3 minuten

Omgaan met stress in tijden van Corona

Wie had een paar weken geleden kunnen bedenken dat ons leven in hele korte tijd zo op zijn kop zou staan? Dat alles wat normaal leek plotseling in een ander perspectief zou staan. Niks meer is wat het leek en alles waar we ons de afgelopen maanden druk om maakten plotseling verdwenen lijkt te zijn. Er ontstaat eindeloos veel tijd en al het “moeten” is uit onze agenda verdwenen. Misschien werk je nu thuis of kun je jouw werk nu niet doen. Of je werkt in de zorg waardoor je werk een totaal andere dimensie heeft gekregen. Uitlaatkleppen zoals sport en sociale contacten zijn weggevallen en zelfs boodschappen doen is een hele uitdaging geworden. Stress, angst en onzekerheid kunnen overheersen in tijden van Corona.  

Het is logisch dat je niet altijd weet hoe je met deze bijzondere situatie om moet gaan. Voor iedereen is het anders en nieuw. Daarom geeft het Rode Kruis een aantal tips over hoe je om kunt gaan met de eventuele stress die de situatie met zich mee brengt. Graag deel ik deze tips ook hier met jou:

Praat er over

Het is normaal dat je je soms verdrietig, gespannen, onzeker, bang of boos voelt tijdens deze crisis. Daarom is het belangrijk om met anderen over deze gevoelens te praten. Gebruik daarbij je telefoon weer eens om te bellen. Je zult merken hoe het oplucht als je ontdekt dat je niet de enige bent. 

Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig maar weet je niet wie je daarvoor kunt bellen? Neem dan contact op met de Rode Kruis hulplijn via 070-4455 888. Dit nummer is van maandag t/m vrijdag tussen 10.00 uur en 16.00 uur bereikbaar. 

Lees ook Last van piekeren? Let it go!

Fake nieuws

Besef dat niet alle informatie over Corona correct is. Ben daarom voorzichtig met de informatie die je tot je neemt en vertrouw op betrouwbare bronnen zoals de WHO, het RIVM en het Rode Kruis. Beperk daarnaast de tijd dat je de nieuwsberichten volgt.

Zoek afleiding

Beperk je zorgen en angst door niet te veel te kijken en te luisteren naar media die je van streek maken. Zoek afleiding in dingen die je fijn vindt om te doen of zoek iets waar je energie van krijgt. Denk daarbij ook eens aan dingen waar je vroeger nooit tijd voor had zoals het maken van een puzzel, het volgen van een online Yoga les of het koken van een Indische rijsttafel.

Kom tot rust

Misschien heb je in het verleden al eens gebruik gemaakt van bijvoorbeeld de begeleiding van een coach of heb je een mindfulness of time management training gevolgd. Denk daar eens aan terug en herinner je de vaardigheden die je toen geleerd hebt en waar jij je goed bij voelt. Maar ook oefeningen via Youtube kunnen je helpen om je emoties onder controle te houden. Misschien lukt het je zelfs om eens na te denken over wat jij eigenlijk écht wil doen en wat je belangrijk vindt, nu maar ook als straks alles voorbij is.

Lees ook Was en zing de stress van je af

Gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl is een must. Om Corona de baas te blijven én om stress te verlagen. Zorg er daarom voor dat je voldoende slaapt, gezond eet en in beweging blijft. Ook binnen zijn er tal van creatieve mogelijkheden om te sporten. Gebruik daarbij je creativiteit.

Ritme

Probeer je te houden aan een dagelijks ritme. Sta op tijd op en maak tijd om met je huisgenoten samen te eten. Als je merkt dat het lastig wordt voor jou of voor een van je huisgenoten schakel dan professionele hulp in. Bel je huisarts voor advies daarin.

Het zal voorlopig moeilijk blijven, zoals Minister-president Mark Rutte ook al zei, maar wij hebben de keuze om hier op een goede manier mee om te gaan en er iets van te maken.  

Bron: Voorlichtingsflyer Rode Kruis “Omgaan met stress in tijden van Corona”  

Nicole Keijzers
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als casemanager HRM bij Driessen.
Meer over Nicole

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *