Jouw personal brand in crisistijd!
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Jouw personal brand in crisistijd!

In crisistijd is het van belang dat je van jezelf laat horen, zeker nu we noodgedwongen thuis zitten. Jouw personal brand staat namelijk nooit stil, zelfs niet als het lijkt alsof de rest van Nederland langzaam tot stilstand komt. Nu is het juist de tijd om eens te kijken naar hoe het merk JIJ eruit ziet. Wat heb je de afgelopen weken, maanden of zelfs jaren opgebouwd, wat blijf je doen en wat ga je wellicht anders doen of schrappen?

Door alle prikkels van buitenaf is het steeds moeilijker om jouw personal brand scherp te krijgen en ook scherp te houden. Onze LinkedIn, Facebook, Instagram en andere tijdslijnen worden momenteel overspoeld door prestaties, steunbetuigingen en verhalen. Het is wellicht moeilijk om naast al deze verhalen ook jouw verhaal te delen, want het lijkt misschien niet zo spannend of interessant als het verhaal van die IC arts, maar ook jouw verhaal is zeker het lezen waard! Maar hoe pak je personal branding in crisistijd aan? Ik geef je graag een paar tips.

Lees ook Dit ben ik en hier sta ik voor!

Feedback

Laten we beginnen met jouw eigen merk te bekijken. Hoe heb jij jezelf de afgelopen maanden gepresenteerd aan de buitenwereld? Hierbij is het vooral belangrijk om in je achterhoofd te houden dat we met ruim 17 miljoen mensen in Nederland leven, dus het is lastig om volledig uniek te zijn.

Wat wilde jij de afgelopen maanden bereiken met jouw personal brand? Waar zat jouw authenticiteit? Hierover nadenken is niet makkelijk, soms kan authenticiteit in jouw ogen heel klein lijken omdat je er dagelijks mee bezig bent, maar voor anderen kan dit juist jouw grootste asset zijn. Vraag daarom ook eens aan anderen hoe zij jou momenteel zien. Hoe heb jij jezelf de afgelopen maanden volgens hen gepresenteerd en wat zorgt ervoor dat zij aan jou denken? Stel deze vraag bij jouw collega’s, wellicht bij klanten (of andere niet-collega’s waar je een werkrelatie mee hebt) en bij mensen in jouw directe kring.

Neem deze feedback serieus, zie het als een evaluatiemomentje van jou als jouw eigen organisatie, elke organisatie doet een KTO om de onderneming of boodschap te evalueren. Jij dus ook. Vraag ook zeker door als je informatie krijgt zodat je er wat mee kan.

Soft reset

Met al deze informatie kan je aan de slag met het evalueren voor jezelf. Wat vond je zelf goed gaan, wat vond je leuk om te delen en waar had je moeite mee? Natuurlijk kan je gewoon doorgaan met wat je al deed, maar er kan altijd iets anders, beter of weggelaten worden. Wat kun je doen om nog beter te focussen op waar je goed in bent? Allemaal vragen om de boel eens even een soft reset te geven.

Maar wat houdt zo’n soft reset dan precies in? Je gaat rigoureus aan de slag met jouw brand, stop met de dingen die jou energie kosten en ga aan de slag met de feedback die je hebt gehad en zelf uit je evaluatie haalt. Ga ook eens aan de slag met dingen die jou leuk lijken, wat je altijd graag had willen doen maar waar je nooit aan toe kwam. Je hebt nu waarschijnlijk geen reistijd, dat betekent dat je jouw tijd goed in kan zetten.

Personal branding kan dus zeker ook in crisistijd doorgaan. Wat ook in crisistijd door kan gaan zijn onze ambitiegesprekken. Weliswaar op afstand. Vraag hier een gesprek aan met onze carrièremakers! 

Marc van Steen
Marc van Steen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als adviseur recruitment bij Driessen.
Meer over Marc

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *