Is dit het einde van het thuiswerken?
Op de werkvloer
25-04-2019

Is dit het einde van het thuiswerken?

Bekend maakt bemind. Misschien herken je dit gezegde en kun je dit op verschillende producten toepassen. Maar wist je ook dat het van toepassing is op collega’s? Of op het werk van collega’s? Pas jij straks deze tips toe op de werkvloer of bij het thuiswerken?

Vanuit de oertijd hebben mensen een aantal overlevingsmechanismen en één daarvan is het ‘mere exposure-effect’. Dat houdt kort gezegd in dat je dingen die je vaak ziet betrouwbaarder vindt. Handig, want (terugkijkend op de oertijd) als je een besje al kent dan is het waarschijnlijk veilig om te eten.

Waar komt het ‘mere exposure-effect’ vandaan?

Het ‘mere exposure-effect’ is niet uit de lucht komen vallen. In een experiment van Robert Zajonc liet hij mensen Chineesachtige tekens zien die geen enkele betekenis hebben. Aan het eind van het experiment vroeg hij deze mensen naar hun voorkeur. Hoewel deze mensen zich de tekens niet meer konden herinneren, hadden ze toch een voorkeur voor de tekens die ze vaker hadden gezien. We krijgen dus volkomen onbewust meer en meer een voorkeur voor iets dat we vaker zien. 

Het ‘mere exposure-effect’ is bij marketeers al bekend. Zij maken er al slim gebruik van. Denk maar eens aan die modetrend die je helemaal niks vond maar nu zelf draagt of in elk geval minder verschrikkelijk vindt. Of dat nieuwe liedje dat vanmorgen op de radio was. Niet echt fantastisch dacht je misschien maar over een tijdje weet je het te waarderen, let maar op.

Een afspeellijst voor muziek op de werkvloer? Hier vind je leuke tips!

Op de werkvloer

Maar wist je dat dit principe ook met mensen werkt? Zelfs als mensen je onbewust opmerken, denken ze positiever over je wanneer je vaker in zicht bent. Dat onbewust opmerken kan zelfs het positieve effect versterken.

Trek je dus vooral niet terug in je kantoor maar laat jezelf zien. Zeker als je “die nieuwe collega” bent. Loop eens naar de printer iets verderop zodat collega’s aan die kant je ook zien. Of misschien heb je een nieuwe leidinggevende. Ook hier geldt: laat jezelf zien! Wie weet levert het nog wat op ook 😉

Thuiswerken is voor veel mensen hartstikke praktisch maar voor het ‘mere exposure-effect’ is het niet bepaald handig. Wil je toch écht thuiswerken? Probeer dan met je collega’s te skypen in plaats van een telefoontje of mailtje. Blijf in the picture! Of zet op z’n minst je foto in je email-handtekening. (Ja echt!)

Lees ook: Werk jij al aan je merk?

Wetenschappers hebben ontdekt dat het ‘mere exposure-effect’ optimaal werkt na tien tot twintig keer zien, proeven of horen. Mits er geen negatieve ervaring gekoppeld is aan dat zien, proeven of horen natuurlijk. Loop dus vooral wat vaker naar die printer. “Absence makes the heart grow fonder” gaat niet op!

Bronnen : AD en Heuvelmarketing

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!