Gelukkig na de crisis of nu een burn-out tegengaan?
Gezond & bewegen
Leestijd: 5 minuten

Gelukkig na de crisis of nu een burn-out tegengaan?

De coronacrisis begint zijn psychische tol te eisen. Hoge werkdruk of juist stress van het verliezen van je baan, geen duidelijke scheiding van werk en privé, je huishouden dat op volle toeren draait en bijgehouden moet worden, juf of meester spelen voor de kids én het onkruid in de voortuin staat inmiddels kniehoog. Echt gelukkig voel je je niet meer maar werken aan preventie van een burn-out, doe niet zo raar!

We staan in de overlevingsstand om dit een beetje door te komen en voor velen dreigt overbelasting. De muren komen op ons af. We snappen de noodzaak van de gestelde regels en willen onze naasten graag gezond houden maar man wat duurt het allemaal lang..

Stress, eenzaamheid, opvoedproblemen, overbelasting.. Ons brein heeft rust nodig maar ook ouderwetse gezelligheid. We willen niet klagen en dat siert ons maar niet klagen kan doorslaan in te laat aan de bel trekken. Mensen worstelen en deze periode is echt nog niet voorbij. Toch stellen we preventie van een mogelijke burn-out uit.

Na de crisis ben ik gelukkig

Wie denkt na de coronacrisis meteen een gelukkig mens te zijn en daarom nog niet aan preventie van een burn-out denkt, kan nog wel een tegenvaller krijgen. “Als de kinderen weer naar school zijn, wij weer naar ons werk mogen en alles weer normaal is, dan ben ik gelukkig.” Een veel voorkomende gedachte. En ook best logisch. Waarschijnlijk zijn we ook even blij en gelukkig. Net als de koeien die in het voorjaar voor het eerst de wei in mogen. Maar na verloop van tijd wordt het weer normaal en is dat geluksgevoel weggezakt. En dat gebeurt sneller dan je misschien denkt. Het is zaak om nu overbelasting en een burn-out te voorkomen of aan te pakken, niet om af te wachten tot de crisis voorbij is. Bovendien, hoe kun je straks genieten in dat restaurant als je volkomen opgebrand bent?

“Als ik op vakantie kan dan ben ik gelukkig” of “Als de verbouwing af is dan ben ik gelukkig”. Als ik dit of als ik dat. Herkenbaar? Dat is niet zo gek. We doen het allemaal weleens maar stellen hiermee ons geluk uit en met een beetje pech werken we onszelf in de nesten door niet op tijd iets met onze onvrede te doen. En nee dan bedoel ik niet dat we massaal de regels moeten overtreden omdat we zo verlangen naar dat restaurant. Je onvrede komt vaak vanuit een gevoel van onmacht en teveel hooi op je vork nemen. Wanneer je goed in je vel zit kan dat restaurant nog wel even wachten.

Lees ook: Hoe kom je deze crisis door zonder kids en partner achter het behang te plakken?

Wat er echt toe doet om gelukkig te zijn

Wat er echt toe doet om een geluksgevoel te hebben? Goede sociale contacten. Een luisterend oor, afleiding en gezelligheid. En dat is nou net wat we nu missen. Niet het naar je werk kunnen gaan (denk eens aan die file elke ochtend) en ook niet de kinderen die weer naar school gaan. Zelfs een bezoekje aan de supermarkt zonder argwanende blikken als je een kriebel in je keel hebt maakt niet gelukkig, al winkelt dat wel een stuk prettiger.  

Die gedachte dat we na de coronacrisis helemaal gelukkig zijn is niet heel realistisch. We kunnen ook niet zomaar terug naar hoe het voor de coronacrisis was. We zullen stap voor stap weer meer mogen maar ook zullen we vrijheden inleveren die we nu hebben. Waar ik het over heb? We mogen nu thuiswerken. Oké, moeten, maar toch.. Voor de coronacrisis waren er veel werkgevers waar thuiswerken not done was. Je mág nu dus thuiswerken. Mag dat straks nog steeds?

Of het uitgebreid lunchen, met je gezin, dat is straks wel anders. In de pauze een spelletje met de kids? Vergeet het maar. En dat rondje hardlopen dat je nu voor je werk hebt gepland, ga je dat volhouden wanneer je vroeg de deur uit moet om in de file aan te sluiten? Geniet ervan zolang het wél kan.

Controle

We focussen nu vooral op wat we nu missen maar kun je ook genieten van wat je nu, tijdelijk, aan vrijheid, gemak of qualitytime wint? Die “verdraaide” focus is te verklaren. We willen invloed. Juist op dingen waarop we geen invloed hebben. Er schuilt een controlfreak in ons. Ben jij geen controlfreak? Ook niet een beetje? Dan sta je dus ook nooit bij een verkeerslicht zes keer op die knop te duwen tot het groen wordt want met één keer duwen gaat het net zo snel. Je schreeuwt vast ook nooit naar de tv bij een voetbalwedstrijd.   

Ik zeg je niet dat je hiermee moet stoppen. Juist niet. Het fictieve gevoel van controle is fijn en doet geen vlieg kwaad. Integendeel. Het helpt je door moeilijke periodes. Het helpt ook tegen irritaties en ontploffen. Lekker blijven doen dus. Maar dat idee dat je na de coronacrisis weer gelukkig bent, laat dat gaan. Werk eraan om nu gelukkig te zijn en vraag er desnoods hulp bij. In Symptomen van stress? Zo ga je ze te lijf! vind je tips om zelf aan de slag te gaan. Liever klein beginnen? Lees dan Ga stress te lijf door voor je hoofd en lijf te zorgen.

Ben jij opzoek naar wat meer geluk? Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier. Dit kun je in je privéleven extra aandacht geven maar je kunt er ook je werk van maken door in de publieke sector te gaan werken. Driessen is dé werkgever voor de publieke sector. Bij ons kun je terecht voor functies in de overheid, het onderwijs, zorg & welzijn en de cultuursector. Klik hier voor onze vacatures.

 

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *