Ga eens op de fiets naar je werk!
Gezond & bewegen
Leestijd: 2 minuten

Ga eens op de fiets naar je werk!

Stap jij in de ochtend ook op de fiets naar het werk? Dan ben je goed bezig, want fietsen is heel gezond. En niet alleen dat, want er zijn nog meer voordelen om die auto te laten staan. Dus heb je nog een zetje nodig om de ‘trap’ te zetten, dan weet dit artikel je misschien over die streep te trekken.

Voordeel 1: goed voor je gezondheid

Dat fietsen gezond is, dat wist je al. Het is een goede manier van bewegen en het verbetert je fitheid met gemiddeld 13%. Lees: dit staat gelijk aan twee keer per week fitnessen. Maar wist je ook dat je productiever bent als je de ochtend met je hoofd in de wind bent gestart?

Canadese onderzoekers zochten uit hoe vervoersmiddelen en werk elkaar beïnvloeden. En wat bleek: fietsende werknemers ervaren minder stress tijdens een werkdag dan die met de auto komen. Doordat de mensen die op de fiets komen minder stress ervaren, zijn ze productiever. Daarnaast kun je na afloop van je werkdag op de weg terug, je hoofd leegmaken en lekker uitwaaien. Let it go, let it go…

Voordeel 2: goed voor je portemonnee

Simpel geld besparen? Dan is de fiets je oplossing! De fiets is vanzelfsprekend goedkoper en bespaart je geld. Andere voordelen zijn bijvoorbeeld geen benzine- en/of parkeerkosten. Fietsen kan je daarnaast zorgkosten besparen en als je iedere dag naar je werk fietst, is een abonnement bij de sportschool misschien niet meer nodig. Ook belonen veel werkgevers je met een vergoeding als je de auto laat staan. Toch een extra zakcentje aan het einde van de maand!

Nog meer redenen om de fiets te pakken:
  • Door regelmatig te fietsen vermindert de kans op verschillende ziekten en neemt de kans op vroegtijdig overlijden af met bijna 40%
  • Lang leve de filevrije ochtenden! Met de fiets ontwijk je (lachend) de ochtendspits via het fietspad.
  • Geen zoektocht meer naar dat ene plekje op een volle parkeerplaats. Zeg maar ‘dag’ tegen de parkeerstress!
  • Fietsen is duurzaam, dus je draagt je steentje bij aan het milieu.
En dan nog volhouden… Hoe pak je dit aan:
  • Natuurlijk is dit het allerbelangrijkste om er een beetje plezier in te blijven houden.
  • Beloon jezelf! Je kunt nu met een gerust hart van die traktatie of kroket tijdens de lunch genieten.
  • Sta er eens bij stil hoeveel calorieën je verbrand per fietsrit; dat gaat je ongetwijfeld een goed gevoel geven.
  • Download een app om het fietsen te stimuleren. Zo kun je jouw prestaties vastleggen.
Lotte Centen
Lotte Centen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk.
Meer over Lotte

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *