Examenstress
Werk & privé
09-05-2019

Examenstress

Deze week starten de eindexamens voor middelbare scholieren die in hun laatste jaar zitten. HAVO en VWO starten vandaag, VMBO een dag later. En daarna? Wachten op het verlossende bericht! Maar wat als je leidt aan (eind)examenstress? En je met klotsende oksels en een verhit hoofd aan je examens begint?

Ben jij die koele kikker met stalen zenuwen? Good for you! Of… voel jij je een week van tevoren al niet meer senang? Dan kun je misschien wel wat tips gebruiken om enigszins relaxed aan dat examen te beginnen. Ik heb wat (praktische) tips voor je op een rijtje gezet.

Check, check, dubbel check

Controleer en check wat je precies moet weten voor het examen. Zo voorkom je dat je overbodige informatie blijft oefenen die in het examen helemaal niet aan de orde komt. Maak vervolgens een checklist met de betreffende onderwerpen, termen, formules en andere zaken die je moet kennen en kunnen. En dan… vinken maar!

Have a break

Maak een planning die realistisch én haalbaar is en zorg dat je plaats maakt voor voldoende pauzes zodat de vele leerstof behapbaar is en blijft. Vind je het lastig om deze etappes in te plannen? Er zijn tegenwoordig vele apps op de markt die je hierbij ondersteunen! Een voorbeeld is de Pomodori App. En Google kent er nog veel meer 😉

Wil je weten hoe je efficiënt uitrust? Lees dan deze tips! 

Relax, take it easy

Relax. Ontspan. Neem je rust. Doe vooral óók leuke dingen tussendoor. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, toch wordt deze vaak vergeten. En dat terwijl je dit tijdens deze periode erg goed kunt gebruiken!

Je bent wat je eet

Nou ja, misschien niet letterlijk. Maar datgene wat je tot je neemt kan wel degelijk invloed hebben op jouw gemoedstoestand! Zo zou chocolade volgens wetenschappers helpen tegen (examen)stress. Lucky you. Kies je liever voor een ietwat gezondere variant? Go bananas! Bananen helpen namelijk goed om zenuwen tegen te gaan. Als je dan nog geen ‘zen-moment’ ervaart kan een kop thee helpen te ontspannen. Onder andere kamillethee staat bekend om haar rustgevende werking.

Sugar, oh honey honey

Suiker is niet zo’n goed idee net voor of tijdens je examen. Dus vermijd energiedrankjes en andere suikerbommen. Deze geven je misschien eventjes wat extra energie (lees: sugarrush) maar dit zal weliswaar van korte duur zijn. En de kans is groot dat je na deze rush een slap en futloos gevoel te pakken hebt. Niet zo handig.

Is je focus weg? lees dan deze tips!

Kortom: begin tijdig, herhaal informatie, leer met pauzes, geniet ook van andere dingen én zorg dat je de juiste boodschappen in huis hebt. Zo maak je de kans van slagen alleen maar groter. Wij wensen iedereen heel veel succes toe en hopelijk kunnen jullie binnenkort de vlag uithangen!

Bron: Tio

Anne Lodewijks
Anne Lodewijks
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent HR-services.
Meer over Anne

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!