Effe (bij)tanken
Leestijd: 3 minuten

Effe (bij)tanken

Het moment van de waarheid. De tank is bijna leeg. Zucht. Niet het leukste klusje, dat tanken. Waarom heb ik het niet eerder gedaan? Waarom wacht ik steeds tot het laatste moment? Ik weet dondersgoed dat het niet verstandig is om té lang door te rijden op reserves. Wat als ik stil kom te staan? Wat als de motor het af laat weten?

Ik zet mijn knipperlicht aan naar rechts en rij de autoweg af, op naar het tankstation. Opgelucht gooi ik de tank weer vol. Zo, dat was op het nippertje.

We moeten tegenwoordig heel veel van onszelf. Een goede baan, een leuk huis, een fijne partner, een studie of cursus hier, een opleiding daar… Om nog maar niet te spreken van het bijhouden van alle sociale verplichtingen. Die bomvolle agenda ziet er misschien gezellig uit, maar eerlijk is eerlijk: WE NEED A BREAK. Tips nodig om bij te tanken? Je leest ze hier!

Lees ook: Zo neem je jouw vitaliteit in eigen hand!

Technologie

Misschien heb je dit weleens gemerkt: technologie werkt verslavend. Neem eens een break van al die technologische snufjes. Laat je laptop in de tas, zet je telefoon op vliegtuigmodus en pak er eens een boek bij in plaats van tv te kijken. Wist je dat je hersenen dan op een andere manier hun rust krijgen?

Crea Bea

Blijf creatief! Maak dat fotoboek af wat al weken op je to-do list staat of ga een middag de keuken in om een nieuw recept uit te proberen.

Move it

Zitten is het nieuwe roken. Zorg dus dat je voldoende in beweging bent. Beweging in je lijf is goed voor je brein en brengt je gedachten tot rust. Regelmatig bewegen kan zelfs een burn-out voorkomen. En nee, je hoeft niet direct de marathon van New York te lopen. Een blokje om kan al voldoende zijn. Wist je trouwens dat wij met een flinke club Driessen collega’s deelnemen aan de Buffelrun? En dat de opbrengsten naar een goed doel gaan? Win-win!

Zzz

Probeer voldoende te slapen gedurende de nacht. Slaap is erg belangrijk en houdt je hersenen gezond. Een verstoorde slaap kan op korte termijn leiden tot concentratie- of geheugenproblemen. Op de lange termijn kan dit zelfs een negatieve invloed hebben op ons afweersysteem én verhoogt het het risico op chronische aandoeningen. Sweet dreams!

Lees ook: Pak je rust!

Kortom… Luister goed naar jezelf en neem gerust een stapje terug als je voelt dat dit nodig is. Want niet iedereen is een diesel die moeiteloos wat extra meters kan doortrekken en daar is helemaal niets mis mee. Zorg dat je op tijd bij gaat tanken als je voelt dat dit nodig is. Want stilstaan met een lege tank… Daar wordt niemand vrolijk van.

Bronnen: Sophie In De Mentale Kreukels (NPO3), de hersenstichting en Time Management

Anne Lodewijks
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent HR-services.
Meer over Anne

Delen op Facebook Tweet

2 reacties

Wendy

Leuk geschreven Anne!!

    Anne Lodewijks

    Thanks Wendy! 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *