Een jaar lockdown, een terugblik op de beste lockdown-tips
Werk & privé
Leestijd: 10 minuten

Een jaar lockdown, een terugblik op de beste lockdown-tips

23 maart 2020, een dag die de geschiedenisboeken in zal gaan. Het was de start van de intelligente lockdown door corona. Dat betekent dus dat we al een jaar massaal thuiswerken en al een jaar van persconferentie naar persconferentie leven. En hoewel we er wel een beetje klaar mee zijn, is het nog niet voorbij. Een jaar lang las je overal over corona en misschien heb je net als ik de neiging om dat soort stukken te skippen en over iets leukers te lezen. Maar lees nog even door en doe je voordeel met een verzameling van de beste lockdown-tips van het afgelopen jaar.

De beste lockdown-tips over thuiswerken en productief zijn

Over thuiswerken en productiviteit is heel veel geschreven. En heel eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer. Hier dus even de beste lockdown-tips voor thuiswerken op een rij.

1. Kies je werkplek bewust uit

Creëer een plek in je huis waar je fijn kunt werken. Misschien is dat een bureau of, bij gebrek aan een bureau, de keukentafel met een comfortabele stoel. Zorg daarnaast voor zo min mogelijk prikkels in je omgeving of op je bureau of tafel. Ruim anders even op. Maak er écht jouw plek van. Maak je werkplek ook zo ergonomisch mogelijk. Hoe je dat doet, dat lees je hier.

2. Kleed je aan

Merk je dat je meer in de relaxmodus zit dan dat de bedoeling is? Ruil je comfortabele huispak dan in voor ‘normale’ kleding. Dat werkt! Heb je geen last van een suf brein, houd dan je lekker warme kloffie aan. 

3. Maak tijd voor social talk

Door het vele thuiswerken groeien we als team een beetje uit elkaar en mensen kunnen zich er zelfs eenzaam door voelen. Daar kun je wat aan doen! Het begint al met eens wat vaker “Hoe gaat het?” vragen. Maar kijk ook eens of je de drempel over kunt en gewoon eens kunt bellen voor social talk. Natuurlijk moet het werk ook doorgaan maar je hoeft ook geen uur aan de telefoon te zitten. Spreek bijvoorbeeld een tijdstip af waarop je even je kop koffie bijvult en een praatje maakt met elkaar. Eigenlijk zoals je dat bij het koffieapparaat op kantoor ook zou doen, alleen nu dus telefonisch.

4. Zorg voor routine

Routine begint met het zetten van de wekker. Oké, misschien een uurtje later omdat je geen reistijd hebt, maar stap elke dag rond hetzelfde tijdstip uit bed. En spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld dagelijks om 8.30 uur op je thuiswerkplek zit. Zorg ervoor dat je van tevoren ontbijt. Sla het ontbijt in elk geval niet over!

Heb je terugkerende taken? Kies hiervoor ook een vast moment op je dag. En wat wil je vandaag precies doen? Schrijf het op. Maak hierin een onderscheid tussen wat je in de ochtend gedaan wilt hebben en in de middag. Dit kun je ook de dag of avond van tevoren al doen. Ben je juist productief in de ochtend? Start je dag met je belangrijkste to do’s. De taken die je op de automatische piloot doet kun je beter oppakken wanneer je minder concentratie hebt.

Natuurlijk kun je je niet 8 uur achter elkaar concentreren. Plan daarom blokken van 1 of 2 uur waarin je focust op je taken en neem daarna een korte break. Het voordeel van thuiswerken? Kun je mooi die wasmachine tussendoor aanzetten.

En sla ook je lunchpauze niet over. Wandel in je pauze een rondje in de frisse lucht. Dat doet een mens altijd goed. Ook belangrijk: bereid je lunch van tevoren voor en zorg dat je koelkast gevuld is. Zo hoef je niet tijdens je pauze naar de supermarkt.

Heb je moeite met het loslaten van je werk? Lees dan 6 tips om je werk los te laten. En heb je momenteel geen werk? Lees dan onze tips voor een sollicitatiegesprek op afstand.

Stop ook op tijd en zorg dat je de volgende dag weer fris begint. En ga sporten! Dit wordt vaak overgeslagen maar is juist zo belangrijk. Sporten zorgt voor een heldere geest en geeft je nieuwe energie. Bewegen is een must, daar kan geen twijfel over bestaan. Onderzoek laat ook zien dat fysieke activiteit belangrijk is om tegen virussen te vechten in het lichaam. Volwassenen die vijf of meer dagen per week fysiek actief zijn, hebben 50% minder kans om verkouden te worden dan diegenen die de dag vooral zittend doorbrachten. En als zij dan toch verkouden worden hebben ze mildere klachten. Een beetje zweten lijkt je dus te beschermen tegen ziekten. En sport je volgens een vaste routine dan hik je er ook minder tegenaan omdat het er gevoelsmatig dan gewoon bij hoort. 

De beste lockdown-tips om de sfeer thuis goed te houden lees je hier.

Allemaal leuk en zo, maar hoe sport je in deze tijd dan?

De beweegrichtlijn voor volwassenen is als volgt:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Ga bijvoorbeeld wandelen tijdens je lunch, en neem, indien mogelijk de kinderen ook even mee. Die hebben ook behoefte aan beweging. Blijf uiteraard wel op afstand van medewandelaars.

Lopen heeft veel voordelen voor je gezondheid:

  • Je verbrandt calorieën, dus die zak chips vanavond is minder erg.
  • Je krijgt strakkere benen van het lopen, op zichzelf al fijn, en daardoor verbrand je automatisch nog meer vet. Met net wat meer spiermassa gaat de vetverbranding namelijk sneller.
  • Je maakt je hoofd leeg en dat biedt ruimte voor creativiteit.
  • Het zorgt voor een betere spijsvertering. Vooral de lunch- en avondwandeling zorgen ervoor dat je spijsvertering in beweging komt. Dag opgeblazen buik!
  • Loop je buiten, in de tuin of op je balkon dan vang je meer licht doordat je meer buiten bent. Meer vitamine D dus.
  • Rugklachten van het vele zitten verminderen.
  • En het werkt tegen stress. Dat komt doordat je continu dezelfde beweging maakt. Je lijf komt in een soort ruststand. Hierdoor komen ook je gedachten tot rust en dus heb je minder last van stress.

Lees ook: Snakken naar snacken door corona?

Bij slecht weer kun je in huis ook bijvoorbeeld een paar keer de trap op en neer lopen. In bijna elke woning is wel een trap aanwezig, al is het misschien een gezamenlijke trap in een appartementencomplex. Let in het laatste geval even op dat je de ruimte hebt en je niet te dichtbij de buurman loopt die net thuiskomt met zijn boodschappen. Maar traplopen kan dus eigenlijk overal. Bonuspunten want met traplopen verbrand je nog meer calorieën dan met gewoon lopen. Het voordeel van thuis aan je gezondheid werken is dat je je niet hoeft te schamen voor de starende collega’s: niemand die je ziet!

Het is overigens niet zo dat je alleen tijdens pauzes kunt bewegen. Ben je aan het brainstormen over iets? Ben je aan het skypen, heb je een telefonisch overleg, of twijfel je over de boodschap of structuur van je volgende presentatie? Dat denkwerk kun je ook heel goed staand of bewegend doen. Misschien staat er bij jou thuis nog wel ergens een hometrainer. Stof die dan even af, en ga daar eens op zitten in plaats van achter je bureau.

Of loop heen en weer op je balkon of in de tuin. Maak er een workout van door aan het einde van je balkon of tuin even de grond aan te tikken. En ook op 1 vierkante meter kun je lopen. Gewoon op 1 plek blijven staan en “marcheren”. Trek hierbij je knieën goed op en je buikspieren gaan ook nog aan het werk. Zet een lekker muziekje aan en beweeg op de maat, zo zul je zien dat de tijd ineens vliegt. Wordt het op de plaats marcheren wat saai? Gooi er dan wat squats tussendoor.

Vitaliteit en verbinding in één

Twee vliegen in één klap en dus absoluut een voor het rijtje met de beste lockdown-tips: Bij Driessen hebben we ontdekt dat een stappenchallenge dé manier is om collega’s in beweging te krijgen maar ook voor verbinding. Een goede tip dus ook in de strijd tegen eenzaamheid door het thuiswerken. We hebben al een aantal edities achter de rug en speciaal voor vitaliteit en verbinding in coronatijd hebben we de Corona Stappen Challenge opgezet.

Collega’s gaan in zo’n challenge de strijd met elkaar aan om de meeste stappen te zetten. Dit doen we in teams van vijf personen, gedurende een periode van zes weken. Om niet iedereen, tegen het advies van het RIVM in, de straat op te sturen kunnen door het uitvoeren van diverse oefeningen in de woonkamer, zoals de welbekende squats, extra punten oftewel stappen verdiend worden.

Omdat we inmiddels wel thuis zijn in de stappenchallenge en een heus developers-team hebben, kon een mooie site opgezet worden waar iedereen de stappen bijhoudt. Uiteraard inclusief een pagina waar je zowel de team- als individuele ranking kunt zien. De strijd om een mooie ranking zorgt ervoor dat mensen in beweging komen en dat werkt bijna verslavend waardoor het bewegen een gewoonte wordt. Daarnaast helpt het strijden in teamverband voor meer contactmomenten en dus voor verbinding.  

Wil jij dit ook voor jouw organisatie? Laat je leidinggevende vrijblijvend contact opnemen met Eva Stam 

De beste lockdown-tips als jij je verveelt

De beste lockdown-tips helpen je ook wanneer je niks te doen hebt. Heb je tijd over? Doe dan bijvoorbeeld eens vrijwilligerswerk. Om te beginnen is vrijwilligerswerk goed om je (weer) nuttig te voelen. We hebben in de basis allemaal die behoefte, de een meer dan de ander, en door vrijwilligerswerk te doen voldoe je aan die behoefte. Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier om zelf gelukkig te worden, al besteed je hier maar een uur per week aan.

Het staat ook fantastisch op je cv. Je laat zien dat je bereid bent belangeloos je handen uit de mouwen te steken en om tijd te steken in een ander. Je doet nieuwe ervaringen op, bouwt aan je vaardigheden (wat ook weer goed is voor je persoonlijke ontwikkeling) en je vult een eventueel gat in je cv. Sluit het vrijwilligerswerk aan bij je carrière-plannen dan voegt het natuurlijk nóg meer toe aan je cv.

Door vrijwilligerswerk breid je ook nog eens jouw netwerk uit. Deze nieuwe contacten kunnen nog van pas komen wanneer je op zoek bent naar een nieuwe baan (als referentie, als “kruiwagen” of als extra paar ogen en oren voor vacatures) maar ook privé kunnen ze een aanvulling zijn.

Meer over vrijwilligerswerk lees je hier. En wil je iets anders doen met je vrije tijd? Plan dan die online teambuilding

De beste post lockdown-tips

Er komt (ooit) een tijd dat we weer op kantoor mogen werken. Na maanden thuiswerken aan de keukentafel of aan het bureau van je zoon, knus onder de hoogslaper, mag je weer aan je oude, nu niet meer zo vertrouwde, bureau werken. Het wordt wennen, dat is zeker. Die echte bureaustoel, koffie van je werk en je collega’s in real life zien. En horen. Een hoop indrukken waar je weer aan moet wennen. Wat eerst zo normaal was is dan vreemd, spannend en misschien zelfs irritant. Tijd voor tips voor de grote corona-re-integratie. 

  1. Bouw het rustig aan op. Je hoeft niet meteen volle bak 40 uur op kantoor te zijn.
  2. Verwacht niet teveel van jezelf. Doordat je weer moet wennen aan je omgeving, zal je minder productief zijn. En dat is oké. Zet gewoon niet te hoog in met je verwachtingen en het komt goed.
  3. Heb aandacht voor elkaar. Je collega’s en jij hebben elkaar lange tijd niet live gezien. Bouw de band weer op. De tijd nemen om elkaar te spreken werkt daarvoor nog het beste.
  4. Maak bespreekbaar hoe het voor je is om weer terug te zijn. Plan even een gesprekje in met je leidinggevende om aan te geven wat de hele situatie met je doet en stem samen af hoe je het makkelijker kunt maken.   

Lees voor meer lockdown-tips ook: Vakantie in coronatijd? Gewoon doen! en neem je die vakantiedagen op? Lees dan meteen Hardnekkige coronagewoontes afleren in de vakantie want dat kan echt!

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *