Een combi-baan in balans
Werkgeluk
Leestijd: 5 minuten

Een combi-baan in balans

De combi-baan is in opkomst, ik heb het sinds kort zelf ook (weer). Van mijn omgeving krijg ik vooral de vraag “werkt dat wel?”. Ik snap die vraag maar zeg volmondig: Jazeker! Hoe ik zorg voor een succesvolle balans tussen meerdere banen lees je hier.

Hoe het vooral níet werkt

In het verleden heb ik ervaren hoe een combi-baan vooral niet werkt. Ik werkte ’s morgens op een basisschool en in de middagen op een peuterspeelzaal. In hetzelfde pand, dat dan weer wel. Het klonk hartstikke ideaal maar bij mij ging het mis omdat er vooraf niet echt duidelijke afspraken zijn gemaakt.

Wie is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor je arbeidstijden? De basisschool gaf (terecht) aan dat ik daar klaar was met werken en dus geen pauze kreeg. De peuterspeelzaal zei dat ik nog niet begonnen was en dus geen pauze kreeg. Met als gevolg dat ik dagen van 9 uur draaide zonder pauze. Niet echt héél erg handig om je combi-baan in balans te houden.

Pauze is natuurlijk hartstikke belangrijk maar hoe lunch je nou slim op je werk?

Les geleerd

Hoe houd je een combi-baan wel in balans? Tip 1 is vooral: maak afspraken. Vooraf. Die les heb ik ook meegenomen toen ik in april van dit jaar weer aan een combi-baan begon. Ik werk nu binnen Driessen Groep in twee functies. Twee banen bij één werkgever in dit geval dus.

Ik heb mijn les geleerd, deze keer heb ik het beter afgebakend en dus beter in balans. Hoe? Door het niet in dagdelen maar in dagen te splitsen. Bijvoorbeeld maandag, dinsdag en woensdag in de ene functie en donderdag en vrijdag in de andere. En dat werkt stukken beter. Geen gedoe over wie me pauze zou moeten geven of taken die door elkaar heen lopen. Heerlijk! Structuur en duidelijkheid.

Al doende leert men nog meer

In het begin werkte ik nog op maandag, dinsdag en donderdag in de ene functie en op woensdag en vrijdag in de andere. Mijn ervaring is dat dit niet erg praktisch is. Je blijft zo afsluiten en opnieuw opstarten binnen een werkweek en vooral ook schakelen in wat je gemist hebt. Nu ik maandag tot en met woensdag in dezelfde functie werk, sluit ik daar maar 1 keer af om op donderdag in de andere functie op te starten. Dat geeft veel meer orde, rust en overzicht. Mijn tip is dus vooral om (indien mogelijk) maar één keer in de week de switch te maken. 

Wat ook scheelt is om fysiek ergens anders te gaan zitten. In de ene functie zit ik zelfs in een ander pand dan voor de andere functie. Zo is het voor mezelf én voor mijn collega’s heel duidelijk welke pet ik die dag op heb. Nou is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, in een ander pand werken wanneer je in je andere functie werkzaam bent maar probeer in elk geval in een andere ruimte te gaan zitten. Dat helpt enorm.

Betrokkenheid

Maar kun je dan wel voldoende betrokken blijven bij beide afdelingen? Jazeker! Waar een wil is, is een weg. Het is niet altijd even makkelijk, je mist een paar dagen in dat ene team omdat je dan in een ander team werkt. Maar dat is hetzelfde voor een parttimer en die red het ook.

Je goed bij laten praten is het belangrijkste. Je collega’s kunnen weleens vergeten dat jij iets niet hebt meegekregen. Vraag dus vooral of je gisteren, toen je in je andere functie werkzaam was, iets gemist hebt. Toon zelf jouw betrokkenheid en je krijgt er betrokkenheid voor terug.

Het bijwonen van vergaderingen kan wel wat lastiger zijn. “Op dinsdag werk ik voor afdeling A, sorry afdeling B maar dan kan ik niet bij jullie overleg zijn.” Dat is natuurlijk wat kort door de bocht. Kijk goed wat voor prioriteit een overleg heeft. Kun je later worden bijgepraat of is het toch echt wel handig om hierbij aanwezig te zijn? Schakel vooral met alle betrokkenen, van beide afdelingen in zo’n geval. Wellicht kun je best even gemist worden of wordt het volgende week weer rechtgetrokken door een overleg bij het andere team.

You’ve got mail

Probeer je aan de verdeling te houden, in de basis. Wijk hier alleen indien écht nodig van af. Dit geldt ook voor de mailtjes die wat door elkaar kunnen lopen. Zo blijft het voor iedereen duidelijk en werk jij het meest relaxed.

Wat voor mij goed werkt is met kleurtjes werken in Outlook, zowel in mijn inbox als agenda. Mailtjes en agenda items van de ene functie krijgen de kleur rood, die van de andere functie blauw. Dat gaf me meteen overzicht en rust en ik hoef niet steeds opnieuw een mail te openen om te zien of ik er vandaag iets mee moet.

Meer overzicht nodig? Lees dan Organiseer de drukte.

Let op!

Met bovenstaande tips heb je jouw combi-baan zo in balans maar ik heb nog één best belangrijk puntje. Twee banen betekent namelijk meestal ook twee werkgevers en dus twee inkomstenbronnen. Waar je op moet letten is dat je niet bij beide banen de loonheffingskorting laat toepassen. De kans is anders groot dat je te weinig loonheffing betaalt en volgend jaar flink terug moet betalen aan de Belastingdienst. En dat willen we niet. Leuker kunnen we het niet maken.

Mijn combi-baan is nu hartstikke in balans. Ik ben blij dat ik het toch weer aangegaan ben. Een combi-baan is dus echt goed te doen, zolang je maar zorgt voor duidelijke afspraken en overzicht. 

Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *