Dress to success
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Dress to success

Wat hebben Steve Jobs, Koningin Maxima en Youp van ‘t Hek gemeen? Hoewel deze drie personen verschillende functies vervullen, zetten zij alle drie een herkenbare (kleding)stijl in om bij anderen een beleving op te roepen.

Steve Jobs, voormalig CEO van Apple, kleedde zich altijd in een zwarte coltrui waarmee hij duidelijk maakte, ik ben eigenzinnig en ga voor eenvoud, zonder toeters en bellen. Koningin Maxima draagt kleurrijke japonnen met prints en opvallende sieraden en hoeden. Zo is ze te allen tijde het stralende middelpunt en laat ze daarmee zien dat er maar één Koningin van Nederland is. Ook Youp van ’t Hek, cabaretier, laat op zijn manier zien, dat hij afwijkt van de standaard. Dat doet hij niet alleen met zijn grappen maar weet ook heel slim met zijn afwijkend montuur van zijn bril de aandacht op zich te vestigen. Inmiddels is zijn ‘brillenhoofd’ zijn handelsmerk geworden voor zijn eigengereidheid.

Personal brand = Authentiek

Niet iedereen is van beroep CEO, Koningin of cabaretier. Maar wat we van hen kunnen leren is, dat zij hun kleding(stijl) bewust inzetten om onderdeel te laten zijn van hun personal brand. Dit is dan ook iets waar iedereen zijn of haar voordeel mee kan doen; Zorg dat je uiterlijke verschijning in overeenstemming is met wie of wat je wilt zijn. Een personal brand vergroot je herkenbaarheid, versterkt je authenticiteit en dat spreekt andere mensen vaak aan.

Functie gerelateerd

Belangrijk is bij het maken van je kledingkeuze, rekening te houden met de kledingstijl die gewenst is bij de bepaalde functie. Wat vraagt de functie of organisatie van je? Wil je verantwoordelijk overkomen of juist nonchalant. Liever formeel of juist informeel. Dit zijn allemaal vragen waar je bij stil moet staan bij het maken van jouw kledingkeuze. Waar hippe sneakers gepast zijn bij een creatieve functie, wordt het onder een toga in de rechtbank niet gewaardeerd. En een gymdocent op pumps ziet er ook maar raar uit.

Prettig voelen in kleding

Behalve dat je je hoort te kleden naar jouw functie, is het net zo belangrijk dat je jezelf er prettig in voelt. Charlotte Style, auteur van het boek ‘De kracht van positieve psychologie’, geeft aan, dat het hebben van keuzes in belangrijke mate bijdraagt aan je geluksgevoel. Dus ook bij het kunnen kiezen van je (werk)kleding. Met het kunnen kiezen van jouw (voorkeurs)kleding versterk jij je geluksgevoel.

Dress to succes

De quote ‘Dress to succes’, krijgt op deze manier een extra betekenis. Behalve dat je met bepaalde kleding aanzien kunt winnen (kleding maken de man (en vrouw)), maakt dress to success verder duidelijk, dat wanneer jij je in jouw werkomgeving mag kleden zoals jij dat graag zelf wilt, dit bijdraagt aan jouw geluksgevoel.

Met jouw eigen kledingstijl kun jij zijn wie je wilt zijn, de ‘lucky star’ in jouw eigen film, maar vooral die gelukkige medewerker die zijn of haar werk doet omdat het bij hem of haar hoort.

Marjolein Oomen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent.
Meer over Marjolein

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.