Dorst: een vitale wandeling naar de keuken
Gezond & bewegen
Leestijd: 3 minuten

Dorst: een vitale wandeling naar de keuken

Je zit achter je bureau en je besluit om drinken te halen. Zonder erbij na te denken vraag je aan je collega’s of zij misschien ook wat willen. Met een groot dienblad loop je naar de keuken. Als je toch loopt, kun je ook gelijk wat voor je collega’s meenemen toch?!

Werk omvat een groot deel van je dag. Op kantoor spendeer je vele uren achter een bureau met relatief weinig beweging. De meeste mensen kunnen beamen dat je in de waan van de dag vaak “vergeet” drinken te halen. Je hoeft er ook niet altijd mee bezig te zijn, want vaak is er wel een collega die voor iedereen even gaat, wat fijn! Helaas betekent dit ook dat je, naast het zittend werk, nauwelijks toe komt aan beweging, ontspanning en wat gezellig sociaal contact.

“Loop” je hoofd even lekker leeg

Lang zitten verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, obesitas en diabetes. Wekelijks sporten verlaagt dit risico. Houd je niet van sporten of heb je er geen tijd voor? Maak dan dagelijks een (avond)wandeling. Lekker even een stukje wandelen na het eten. Alleen of samen voor de gezelligheid. Wandelen draagt bij aan je vitaliteit en je maakt ook nog even je hoofd lekker leeg zodat je weer vol energie zit en de volgende dag fris aan de slag kunt!

Het zijn de kleine dingen…

Ook door kleine (dagelijkse) dingen aan te passen in je werkomgeving bereik je al heel veel! Hieronder staan een paar tips om je te laten zien hoe makkelijk je kleine (dagelijkse) dingen in je werkomgeving kunt aanpassen voor een meer vitale (werk)dag:

  • Loop eens naar je collega in plaats van een telefoontje of mailtje. Je bent in beweging en het contact met je collega draagt ook nog eens bij aan je (werk)geluk.
  • Lunch niet achter je bureau maar ga ergens anders lunchen; in de kantine of buiten (bij mooi weer). Het is zelfs nog beter om een stukje te gaan wandelen tijdens de pauze. Ga gezellig samen met collega’s. De wandeling zal bijdragen aan je vitaliteit maar ook aan je sociale contacten met je collega’s.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Loop of fiets naar het werk. Te ver? Zet de auto eens wat verder weg om een stukje te kunnen lopen.
  • Gebruik een kleine beker of glas zodat deze regelmatig bijgevuld moet worden.
  • En natuurlijk, haal alleen drinken voor jezelf. Hoewel dat wellicht gek zal voelen, zal het veel opleveren. Onder het motto: “Niet zo sociaal, wel vitaal”.

Een vitale bijdrage aan sociale contacten

Dus, draag bij aan ieders vitaliteit en loop zelf naar de keuken! En zeg nou zelf, een korte (wandel)pauze af en toe is toch fijn? Tegelijkertijd bevorder je sociale contacten door gezellig samen te lunchen of je collega op te zoeken bij een vraag (weer een wandeling, goed bezig!). Bovendien, wanneer iedereen zelf naar de keuken loopt, kom je elkaar sneller tegen. Sociaal en toch vitaal!

Bron: Overduurzameinzetbaarheid.nl

Maria Adriaans
Maria Adriaans
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Maria

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!