De winterdip, word jij er ook zo moe van?
Werk & privé
Leestijd: 5 minuten

De winterdip, word jij er ook zo moe van?

Het is in deze periode een van de meest gezochte woorden op Google: de winterdip. Het is nog donker, koud, nat en doordat er minder feestjes en leuke uitjes zijn is het eigenlijk ook soms best saai. Het is niet voor niets dat ‘Blue monday” in deze periode valt. En toch moeten we er doorheen. We kunnen deze maanden niet zomaar overslaan maar hoe kom je er dan doorheen? Ik heb dé tips voor je!

De oorzaak en symptomen

Maar wat is eigenlijk de oorzaak van zo’n winterdip? Veelal krijgen we een winterdip door gebrek aan licht. Dit heeft namelijk effect op onze biologische klok en het aanmaken van het stofje melatonine (melatonine zorgt ervoor dat je in slaap valt). Wanneer we minder daglicht opvangen maken we meer melatonine aan en zijn we sneller moe. Logisch dus dat één van de symptomen van een winterdip moeheid is. Je kunt echt compleet futloos zijn, geen zin hebben in sociale contacten, prikkelbaar zijn, een slechte concentratie hebben en vaak neemt je eetlust toe en dus ook je gewicht… Dat toenemen van je gewicht maakt het er natuurlijk niet beter op als je al niet in je hum bent.

Tijd dus voor wat tips om hier heelhuids doorheen te komen! Helemaal voorkomen dat je een winterdip krijgt dat kan ik niet maar het makkelijker maken om je dip door te komen wel.

Buitenlucht

De zonnestralen moet je soms zoeken maar ze zijn er wel. Om niet te veel melatonine aan te maken en juist wél vitamine D op te nemen is het belangrijk dat je naar buiten gaat en dus inderdaad de zonnestralen opzoekt. Even frisse lucht, de wind door je haren en alle beetjes zonnestralen helpen om de dag door te komen.

Bewegen

Je hebt met een winterdip minder energie en waarschijnlijk totaal geen zin om te gaan sporten maar doe het toch! Sporten zorgt dat er endorfine vrijkomt, waardoor je beter in je vel zit. Pak daarnaast (waar het kan) de fiets, dan pak je meteen die buitenlucht en zon mee. Of ga in de lunchpauze even een stukje lopen. Bewegen kost je energie maar het geeft je ook even een boost om door te kunnen.

Bewegen helpt tegen een depressie/ dip, dat laten talloze onderzoeken zien. Maar niet bij iedereen werkt het even goed. Iedereen is namelijk anders en geen enkele behandeling voor een depressie of dip werkt voor iedereen. Wel is bewegen gezond en goed voor jezelf zorgen helpt je om je beter te voelen en even de focus van de ellende af te halen. Maar push niet te hard. Ben een beetje lief voor jezelf. Je hoeft echt niet te gaan hardlopen als je daar niet blij van wordt. Bewegen kan in allerlei vormen. Zet lekkere muziek aan en ga dansen. Gewoon in de woonkamer. Of doe wat oefeningen aan je bureau.  

Goede nachtrust

Probeer zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden met naar bed gaan en ja.. ook met opstaan. Je hebt je rust in deze periode gewoon echt nodig maar wel in een vast ritme. Doe eventueel later op de dag nog een powernap van 90 minuten. Meer over een effectieve powernap lees je in Pak je rust! 

Gezond eten

Je hoeft echt niet de hele winter aan de salades maar let wel een beetje op met suikers. Deze geven je snelle energie maar daarna ook een flinke energiedip. Fastfood, hoe verleidelijk ook, zorgt voor een somber en traag gevoel. Dit kun je dus ook beter vermijden als je al somber bent. Ik snap best dat het lastig is wanneer je futloos bent. Koken? Echt niet! Maar een gezonde maaltijd bereiden hoeft niet veel tijd te kosten. Doe wat (voorgesneden) kip in een pan, voeg lekker veel (voorgesneden 😉 ) groenten toe en bak wat aardappelen mee. 15 minuutjes, max. Extra tip: maak een dubbele portie, dan hoeft je morgen je eten alleen maar op te warmen en bereid het in 1 pan, dat scheelt afwas. 

Eet ook wat vaker noten voor de omega 3 die daarin zit en pak een paar stuks fruit per dag. Goed voor jezelf zorgen geeft een goed gevoel en zorgt natuurlijk voor een betere gezondheid.

Lees ook Een poging tot gezond eten op het werk

Trakteer jezelf

Een beetje tegenstrijdig met het gezond eten maar bij voor jezelf zorgen hoort ook lief voor jezelf zijn. Pak die zak chips als je daar echt trek in hebt maar probeer dat als traktatie te zien en blijf niet hangen in die “snaai-bui”. Bedenk je ook voordat je de zak opentrekt dat je energiedip straks nog een tikkeltje erger zal zijn. Is het dat waard? Dan zeg ik “go for it!”

Iets om je op te verheugen

Als we het dan toch over traktaties hebben.. Plan bijvoorbeeld je volgende vakantie alvast of iets anders leuks waar je echt naar uit kunt kijken. Dat geeft je humeur even een boost. Ook een leuk teamuitje kan iets zijn om je op te verheugen. Lilian zette de leukste teamuitjes op een rij in De leukste teamuitjes voor teambuilding

Daag jezelf uit

Als we dan toch aan het plannen zijn.. Plan meteen iets in waarmee je jezelf uitdaagt. Een marathon lopen is misschien wat veel maar de 5 kilometer redden veel mensen wel. Niet zo sportief? Zoek dan iets anders wat je uitdaagt maar wel realistisch is. Breintraining bijvoorbeeld.

Nog een laatste tip

Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier om zelf gelukkig te worden en dus ook om uit je dip te komen. Doe jij werk waarmee je anderen gelukkig maakt? En ben je ook echt werkgelukkig? Doe hier de werkgeluktest en kom er achter hoe werkgelukkig je bent. Een lage score? Kijk dan eens naar onze vacatures voor een baan waarmee jij het verschil maakt en werkgelukkig wordt.

Weet vooral ook dat een winterdip maar tijdelijk is. Je komt hier echt weer doorheen, al denk je nu misschien van niet. Voor de echte “dippers” onder ons: Lees ook eens Uit je dip! voor nog meer concrete tips.

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!