8 tips om een winterdip door te komen
Werk & privé
Leestijd: 6 minuten

8 tips om een winterdip door te komen

Januari komt eraan, de maandag van de maanden als je het mij vraagt. De bankrekening is aardig leeg, het is koud, donker en vreselijk saai na alle kerststress en kerst vieren. Voor zover dat in 2020 kon dan. Met een dekentje op de bank of voor de haard ploffen heb ik wel genoeg gedaan en de warme chocolademelk komt m’n oren inmiddels uit. Ik kan wel zeggen dat ik in januari lichtelijk de blues heb. En ik ben niet alleen. Miljoenen mensen hebben last van een dipje, beter bekend als de winterdip. Die van januari 2021 wordt er misschien wel een voor in de boeken na zo’n raar jaar. Reden dus om er wat aan te doen!

‘Winterdip’ is in de winterperiode een van de meest gezochte woorden op Google. Niet zo vreemd natuurlijk. Een winterslaap zit er voor ons niet in (oh wat benijd ik egels soms) we moeten er gewoon doorheen. Wat we wel kunnen doen is deze tijd wat makkelijker en leuker maken. Hoe? Dat vertel ik je hier!

De oorzaak en symptomen van een winterdip

Om je winterdip aan te pakken is het goed om eerst te weten wat de oorzaak van zo’n winterdip is. Veelal komt het door gebrek aan licht. Dat heeft namelijk effect op onze biologische klok en het aanmaken van het stofje melatonine (melatonine zorgt ervoor dat je in slaap valt). Wanneer we minder daglicht opvangen maken we meer melatonine aan en zijn we sneller moe. Logisch dus dat één van de symptomen van een winterdip moeheid is. Je kunt echt compleet futloos zijn, geen zin hebben in sociale contacten, prikkelbaar zijn, een slechte concentratie hebben en vaak neemt je eetlust toe en dus ook je gewicht… Dat toenemen van je gewicht maakt het er natuurlijk niet beter op als je al niet in je hum bent.

Tijd dus voor wat tips om hier heelhuids doorheen te komen! 

Tip 1: buitenlucht

De zonnestralen moet je soms zoeken maar ze zijn er wel. Om niet te veel melatonine aan te maken en juist wél vitamine D op te nemen is het belangrijk dat je naar buiten gaat en dus de zonnestralen opzoekt. Even frisse lucht, de wind door je haren en alle beetjes zonnestralen helpen om de dag door te komen. Een van de meest eenvoudige tips tegen een winterdip is dus: ga naar buiten! Ga wandelen, fietsen, of als het kan, schaatsen. Weer of geen weer!

Tip 2: bewegen

Je hebt met een winterdip minder energie en waarschijnlijk totaal geen zin om te gaan sporten maar doe het toch! Sporten zorgt dat er endorfine vrijkomt, waardoor je beter in je vel zit. Pak daarnaast (waar het kan) de fiets, dan pak je meteen die buitenlucht en zon mee. Of ga in de lunchpauze even een stukje lopen. Bewegen kost je energie maar het geeft je ook even een boost om door te kunnen.

Bewegen helpt tegen een depressie/ dip, dat laten talloze onderzoeken zien. Maar niet bij iedereen werkt het even goed. Iedereen is namelijk anders en geen enkele behandeling voor een depressie of dip werkt voor iedereen. Wel is bewegen gezond en goed voor jezelf zorgen helpt je om je beter te voelen en even de focus van de ellende af te halen. Maar push niet te hard. Ben een beetje lief voor jezelf. Je hoeft echt niet te gaan hardlopen als je daar niet blij van wordt. Bewegen kan in allerlei vormen. Zet lekkere muziek aan en ga dansen. Gewoon in de woonkamer. Of doe wat oefeningen aan je bureau.  

Tip 3: goede nachtrust

Probeer zoveel mogelijk een vast ritme aan te houden met naar bed gaan en ja.. ook met opstaan. Je hebt je rust in deze periode echt nodig maar wel in een vast ritme. Doe eventueel later op de dag nog een powernap van 90 minuten. Een van mijn favoriete tips tegen een winterdip. 😉 Meer over een effectieve powernap lees je in Pak je rust! Of lees hier verder over wat regelmaat voor je kan doen.

Tip 4: gezond eten

Je hoeft echt niet de hele winter aan de salades maar let wel een beetje op met suikers. Deze geven je snelle energie maar daarna ook een flinke energiedip. Fastfood, hoe verleidelijk ook, zorgt voor een somber en traag gevoel. Dit kun je dus ook beter vermijden als je al somber bent. Ik snap dat het lastig is wanneer je futloos bent. Koken? Echt niet! Maar een gezonde maaltijd bereiden hoeft niet veel tijd te kosten. Doe wat voorgesneden kip in een pan, voeg lekker veel (voorgesneden 😉) groenten toe en bak wat aardappelen mee. 15 minuutjes, max. Extra tip: maak een dubbele portie, dan hoef je morgen je eten alleen maar op te warmen. Bereid je het in 1 pan? Dan scheelt het ook weer afwas. 

Eet ook eens wat vaker noten voor de omega 3 die daarin zit en pak natuurlijk een paar stuks fruit per dag. Goed voor jezelf zorgen geeft een goed gevoel en zorgt uiteraard voor een betere gezondheid.

Lees ook: Snakken naar snacken door corona?

Tip 5: trakteer jezelf

Een beetje tegenstrijdig met het gezond eten maar bij voor jezelf zorgen hoort ook lief voor jezelf zijn. Pak die zak chips als je daar echt trek in hebt maar probeer dat als traktatie te zien en blijf niet hangen in die ‘snaai-bui’. Bedenk je ook voordat je de zak opentrekt dat je energiedip straks nog een tikkeltje erger zal zijn. Is het dat waard? Dan zeg ik “go for it!”

Jezelf trakteren kan ook in de vorm van iets leuks doen. Even wat tijd voor jezelf nemen. Koop (online) wat lekkere bruisballen voor in bad of begin aan dat boek dat al maanden stof ligt te vangen. Je kocht het waarschijnlijk om te lezen, toch?

Tip 6: iets om je op te verheugen

Als we het dan toch over traktaties hebben: Plan bijvoorbeeld je volgende vakantie alvast of iets anders leuks waar je echt naar uit kunt kijken. Dat geeft je humeur even een boost. Helaas valt in 2021 carnaval in het water, en als Brabantse is dat voor mij best een domper, maar er is vast iets te bedenken om naar uit te kijken. Ook een leuk (online) teamuitje kan iets zijn om je op te verheugen. Hier staan de leukste ideeën voor online teambuilding op een rij. Een van de gezelligste tips tegen een winterdip en hartstikke corona-proof!

Tip 7: daag jezelf uit

Als we dan toch aan het plannen zijn.. Plan meteen iets in waarmee je jezelf uitdaagt. Een marathon lopen is misschien wat veel maar de 5 kilometer redden veel mensen wel. Niet zo sportief? Zoek dan iets anders wat je uitdaagt maar wel realistisch is. Breintraining bijvoorbeeld. Of maak je carnavalsoutfit voor 2022 zelf. Je hebt nog tijd genoeg! 😉 En hoe tof is het om in een unieke outfit rond te lopen volgend jaar?

Tip 8: de laatste tip tegen de winterdip

Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier om zelf gelukkig te worden en dus ook om uit je dip te komen. Doe jij werk waarmee je anderen gelukkig maakt? En ben je ook echt werkgelukkig? Doe hier de werkgeluktest en kom er achter hoe werkgelukkig je bent. Een lage score? Kijk dan eens naar onze vacatures voor een baan waarmee jij het verschil maakt en werkgelukkig wordt.

Weet vooral ook dat een winterdip maar tijdelijk is. Je komt hier echt weer doorheen, al denk je nu misschien van niet. Voor de echte ‘dippers’ onder ons: Lees ook eens Uit je dip! voor nog meer concrete tips en bedenk je maar dat we de kortste dag (21 december) voorlopig gehad hebben. Let there be light!

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *