De kracht van leven in het nu
Gezond & bewegen
28-08-2018
761

De kracht van leven in het nu

Kun jij leven in het nu? Misschien denk je dan direct aan kleurige hangmatten, yogamatjes en mensen in het park in een boeddha houding. Gelukkig is het eenvoudiger. Als je leeft in het ‘hier en nu’, dan ben je zo min mogelijk bezig met dingen in het verleden en in de toekomst en ben je juist wél volledig aanwezig. En in een wereld waarin zoveel prikkels op ons afkomen, is het belangrijk om te kiezen voor ‘nu’.

Er komt steeds meer bewijs over de positieve effecten van bewustwording, mindfulness en vormen van meditatie. Maar wat zijn nou die voordelen en waarom zou je hier meer aandacht aan besteden?

Wat levert het op?

Als je meer gaat leven in het nu, dan profiteer je van meerdere gezondheidsvoordelen. Ook al herken je nu nog geen stress signalen en zie je geen reden waarom het nu voor jou effectief zou zijn. Toch zou het voor iedereen goed zijn om bewuster te leven en meer aandacht te besteden aan het ‘nu’.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat er vier positieve effecten van mindfulness en andere vorm van meditatie zijn, namelijk:

  1. Een betere focus
  2. Je kan beter omgaan met stress
  3. Een beter geheugen
  4. Beter gedrag

Onderzoeken laten zien dat mensen die regelmatig aan mindfulness doen, zich beter kunnen concentreren en dus productiever zijn. Maar er zit wél een addertje onder het gras, want dit resultaat kun je alleen bereiken als je drie dagen achter elkaar 10 minuten mediteert. Ook werd door verschillende studies aangetoond dat mediteren helpt om rustiger te blijven tijdens stressvolle momenten.

Mensen die bewust aan mindfulness doen, laten in onderzoeken ook een beter (korte termijn) geheugen zien. Zo werd bij studenten die een mindfulness training hadden gevolgd tijdens hun opleiding, een hoger afstudeercijfer gemeten dan bij studenten die deze training niet hadden gevolgd (gemiddeld 16% hoger!).

Last but not least kan mindfulness de houding van mensen op een positieve manier beïnvloeden. Er is aangetoond dat bij mensen die mediteren meer activiteit in de hersenen is delen die betrokken zijn bij zorg, gulheid en vriendelijkheid. What’s not to love?

Mindfulness of multitasking?

Ben jij je bewust van de taak waar je mee bezig bent? Of handel je meerdere taken tegelijkertijd af en wil je graag alles zo snel mogelijk afmaken? Mijn advies: start en houd focus op de taak die je nu uitvoert. Probeer die taak ook af te ronden voordat je begint met de volgende (als dit mogelijk is). Dit zorgt voor focus en aandacht voor die ene taak waar je op dat moment mee bezig bent.

Als je een echte multitasker bent en het werkt voor jou, dan is dat super. Maar wat betekent multitasken voor jou en is dit wel zo super? Je dag beginnen met 3 taken tegelijkertijd, collega’s die je tussendoor vragen stellen en even later nog snel enkele mails beantwoorden. Word je daar niet stiekem een beetje onrustig van?

Dat is helemaal niet gek want uit onderzoek blijkt namelijk dat we niet in staat zijn om te multitasken. Ons brein is daar simpelweg niet toe in staat. Niemand kan twee denkprocessen tegelijk uitvoeren. Ben jij toe aan meer vrijheid en plezier in wat je doet? Dat kun jij jezelf cadeau doen, door een keuze te maken om je taken één voor één met alle aandacht af te ronden.

Do try this at home

Probeer in je vrije tijd alle prikkels en afleiding eens te negeren. Je telefoon, een drukke agenda of het gevoel van ‘iets moeten’. In je vrije tijd kun je aandacht besteden aan jezelf om meer rust en vrijheid te ervaren. Zo kun je bijvoorbeeld een boek lezen, sporten of een rondje wandelen. Probeer bij alles wat je doet bewust stil te staan bij wat je op dat moment doet, wat er om je heen te zien en te horen is. Hierbij kun je letten op je ademhaling en wat het met je doet tijdens die activiteit.

Maak je leven simpel

Daarbij is mindful hardlopen ook een echte aanrader! Ga eens de natuur in. Luister naar je lichaam en probeer de omgeving in je op te nemen. Geniet van het geluid van de wind en de warmte van de zon op je gezicht. Hierbij is het goed om te letten op je ademhaling. En omdat je geen dag zonder ademhaling kan, is het vrij essentieel om hier eens aandacht aan te besteden.

Kortom, ga aan de slag met bewust leven en leven in het hier en nu en leef je uit 😉

Bronnen:

Solange van Ravesteyn
Solange van Ravesteyn
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent.
Meer over Solange

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!