De invloed van thuiswerken op ons werkgeluk
Werkgeluk
Leestijd: 3 minuten

De invloed van thuiswerken op ons werkgeluk

Wat zullen we blij zijn als we weer allemaal naar kantoor mogen. Maar helaas is dit nu niet het geval en zijn we verplicht om te leren omgaan met de nieuwe situatie. Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk organiseerde webinars over het effect van corona op ons geluksgevoel en wat we hier zelf aan kunnen doen. Want dat kan! Hoe je daarmee begint, dat lees je hier.

Geluksgevoel voor en tijdens de uitbraak

Thuiswerken is niet voor iedereen weggelegd en heeft gevolgen voor ons geluksgevoel. De geluksgevoelens in Nederland voor en tijdens de COVID-19-uitbraak laten verschillen zien. Zo is ten opzichte van vóór de uitbraak (eind februari 2020) het gemiddelde geluk met meer dan 1 punt afgenomen. Waar de Nederlandse bevolking vóór de uitbraak op een schaal van 0 tot 10, nog gemiddeld een 7,5 op geluk scoorde, wordt er nu nog maar een 6,3 gescoord.

Dit zie je ook terug in de stemming en emoties van medewerkers tijdens het werk. Zo ervaren we meer stress en ontevredenheid en minder tevredenheid en bevlogenheid gedurende de coronagolven. Ook ervaren we meer somberheid en minder enthousiasme.

Wat kun je zelf doen?

Nu zijn we bijna een jaar verder sinds de eerste corona uitbraak en werken veel mensen vanuit huis. Dit vraagt veel van onze flexibiliteit. Hoe blijven we productief in een omgeving waar mogelijk ook anderen onze aandacht vragen? Het Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk heeft een aantal tips:

  1. Houd de moed erin! Kijk niet elk uur naar het nieuws maar focus je op de dingen die je nog wel kan en probeer positief te blijven naar alles om je heen.
  2. Blijf met elkaar in verbinding. Kan dit niet fysiek doe het dan digitaal, bijvoorbeeld via internet en je telefoon. Of organiseer eens een leuke virtuele quiz.
  3. Bewegen is belangrijk. Ga bijvoorbeeld een rondje lopen en bel een vriendin. Of ga samen een rondje lopen waarbij je je wel aan de maatregelen houdt (1,5 meter afstand etc.).
  4. Neem geregeld een momentje voor jezelf. Zorg ervoor dat je ook voldoende tijd voor jezelf pakt om te ontspannen en om jezelf weer even op te laden. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad of ga even lezen uit je favoriete boek.
  5. Besteed ook aandacht aan je uiterlijke verzorging: trek je favoriete of nieuwe kleding aan en besteed aandacht aan je haar en make-up. Hierdoor ben je productiever en meer gemotiveerd om te werken.
  6. Vergeet niet te genieten! Kijk naar de dingen die echt belangrijk zijn in het leven en de contacten die je nog wel hebt. Accepteer de situatie waar we nu met z’n allen in zitten, bekijk het positief en denk in kansen.

Bron: Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk, een initiatief van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie en Driessen Groep.

Avatar
Gast auteur
Meer over

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *