De droombaan van Joost van Oort
Carrière
Leestijd: 4 minuten

De droombaan van Joost van Oort

Joost van Oort, of misschien beter bekend als JORTgeschiedenis, doet het allemaal net even anders. Geschiedenis is zijn vak, maar daar liet hij het niet bij zitten. Ondertussen heeft hij zich niet alleen YouTube eigen gemaakt, maar geeft hij ook les én is hij een aantal dagen in de week programmamanager bij Driessen HRM. ‘Hoe dan?’ vroeg ik me af.

“Als klein jongetje wilde ik graag bij LEGO werken. Ik kon uren doorbrengen met het bouwen van hele steden. Het leek me dan ook geweldig om voor LEGO nieuwe bouwwerken te bedenken. En toen ik Top Gun had gezien wilde ik een tijdje straaljagerpiloot worden. Die film heb ik samen met mijn vriendjes veel nagespeeld. En zo zullen er ongetwijfeld nog wel andere banen voorbij zijn gekomen, maar een échte droombaan heb ik volgens mij nooit voor ogen gehad.”

Geen leraar

“Eerlijk gezegd ben ik nooit heel bewust met mijn toekomst bezig geweest. Ook op de middelbare school had ik geen idee wat ik later zou willen gaan doen. Maar één ding werd me daar wel duidelijk: ik wilde in ieder geval geen leraar worden.”

Ieder jaar hetzelfde

“Ik had geen slechte leraren en ik had ook geen hekel aan ze, maar ik kon me niet voorstellen dat het leuk was om lastige pubers in het gareel te houden. Zelf kreeg ik regelmatig strafwerk, omdat ik in de les zat te praten. Bovendien leek het me saai werk. Ieder jaar kon je weer hetzelfde verhaal vertellen.”

Ondoordachte keuzes

“Het gebrek aan een toekomstbeeld leidde tot een ondoordachte studiekeuze. Na een jaar besloot ik iets anders te gaan doen. Mijn keuze viel op de studie Geschiedenis. Dat vond ik veruit het interessantste vak op de middelbare school. Ik had geen idee wat de carrièreperspectieven waren, maar ik had de overtuiging dat als je iets doet wat je leuk vindt en je er 100% voor gaat, er vanzelf iets op je pad zal komen.”

Ouder en wijzer

“Hoewel de studie beviel bleef de toekomst onduidelijk voor me. Tijdens het derde jaar konden we een snuffelstage op een middelbare school gaan volgen. Een vriend had zich ervoor opgegeven en mij overgehaald dat ook te doen. Inmiddels was ik anders tegen mijn leraren aan gaan kijken. Laten we het erop houden dat ik ouder en wijzer was geworden.”

Levensveranderende snuffelstage

“Achteraf bezien heeft die snuffelstage mijn leven veranderd. De lessen die ik zelf heb gegeven waren niet goed en ik betwijfel of de leerlingen veel geleerd hebben. Zelf had ik in ieder geval heel veel geleerd. Ik vond het heel erg leuk om met die kinderen aan de slag te zijn en ik moest nog vol aan de bak om een echte leraar te worden.

Na mijn afstuderen ben ik dan ook meteen mijn lesbevoegdheid gaan halen. Tijdens dat jaar werd ik bevestigd in mijn keuze. Geschiedenisleraar is mijn droombaan! Inmiddels zijn we zo’n twaalf jaar verder en heb ik geen moment spijt gehad. De vooroordelen die ik had waren volkomen onterecht.”

Lastige pubers

“Pubers zijn helemaal niet lastig. Hun ontwikkeling is juist hartstikke boeiend. Het is echt een voorrecht om leerlingen zichzelf en de wereld om hen heen beter te laten begrijpen. Daar haal ik heel veel voldoening uit.

Het werk is ook helemaal niet saai. Een leraar heeft juist een heel dynamisch en creatief beroep. Iedere dag is anders. Daar zorgen de leerlingen wel voor. Daarnaast daag ik mezelf uit door constant te proberen mijn lesgeven te verbeteren en nieuwe werkvormen te bedenken. Daar ben je heel erg vrij in. Wat dat betreft is het net als LEGO; de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Van miljoenen views op YouTube tot aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk

“Dit heeft ertoe geleid dat ik tot ver voorbij de muren van mijn klaslokaal over mijn vak mag vertellen, van miljoenen views op YouTube tot aan de tafel van Matthijs van Nieuwkerk bij De Wereld Draait Door. Hoezo heeft een leraar een saai beroep?

Sinds kort combineer ik het leraarschap met mijn werk bij Driessen. Daar houd ik me op een heel ander vlak met onderwijs bezig. Voor mij is het een mooie kans om mezelf verder te ontwikkelen en een bijdrage te leveren aan het nog beter maken van het Nederlandse onderwijs.”

Jessi Gruszka
Jessi Gruszka
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als business development manager bij Driessen.
Meer over Jessi

Delen op Facebook Tweet

2 reacties

Gerard Molenkamp

Dag Jort,
Ik kreeg het boek en daarmee jouw bijdrage in handen “Vervagende grenzen tussen primair en voortgezet onderwijs” . Dat spreekt mij wel aan als een van de twee partners aan de ‘Onderwijsboulevard Oisterwijk’.
Mijn school De Bunders http://www.bunders.nl is onderdeel van Stg.BOOM. Met jou zou ik graag een boompje opzetten over jouw ideeën en inzichten en uiteraard die van mij en mijn collega van 2College Durendael.
Ik hoor graag je reactie.
ps. StgBOOM is klant bij Driessen.

Jessi Gruszka

Hallo Gerard, ik heb Joost even gesproken en je kunt het beste even contact met hem opnemen via joost.vanoort@driessen.nl om een afspraak met hem in te plannen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *