Column: Oeh, ah, hersengymnastiek
Columns
Leestijd: 3 minuten

Column: Oeh, ah, hersengymnastiek

Let op: een gebrek aan mentale oefening kan ervoor zorgen dat het reactievermogen vermindert. De oplossing? Hersengymnastiek.

Een neuron is een speciaal soort cel die gespecialiseerd is in het ontvangen, verwerken en doorgeven van informatie. In tegenstelling tot wat mensen denken komen neuronen niet alleen voor in de hersenen maar ook in de rest van het lichaam. Samen vormen zij een netwerk dat verantwoordelijk is voor alle functies die we als mensen kunnen uitvoeren. Vanaf ons twintigste levensjaar beginnen onze neuronen te verouderen. Het is bekend dat bij gebrek aan lichamelijke oefening het lichaam aftakelt. Een gebrek aan mentale oefening zorgt ervoor dat neuronenverbindingen verloren gaan waardoor het reactievermogen vermindert. Maar er is dus een simpele oplossing…

Prikkel je brein

Een brein heeft veel prikkels nodig om in vorm te blijven. Volgens neurowetenschapper Shlomo Breznitz moeten we ons brein dan ook zoveel mogelijk confronteren met nieuwe informatie om in vorm te blijven. Wij mensen zijn gewoontedieren en doen de dingen graag zoals we ze altijd doen. Maar juist dit gedrag is ‘gevaarlijk’. Door herhaaldelijk iets te doen ontwikkelt je brein een routine. Op het moment dat iets een routine is, stopt het denken en wordt je brein dus niet meer geprikkeld. Het zit hem in de kleine dingen: een vaste plek aan de ontbijttafel, altijd dezelfde route naar het werk en ga zo maar door. Alles op de automatische piloot, het liefst snel en efficiënt, en we hebben de neiging om ons vast te houden aan vaste gewoonten.

Hersengymnastiek

Wanneer je voor het eerst iets doet, is het best lastig. Wanneer je ditzelfde ding voor de tweede keer doet merk je dat het je al gemakkelijker afgaat. Door je brein te trainen in nieuwe dingen houd je volgens Breznitz niet alleen je brein in vorm door de nieuwe hersenverbindingen die er gecreëerd worden, maar werk je ook aan je zelfbeeld. Wanneer je iets nieuws leert en er beter in wordt, heeft dit een positief effect op je gemoedstoestand. Behaalde resultaten geven immers een trots gevoel.

Automatische piloot

Werk kan ook een stiekeme sluipmoordenaar zijn voor neuronen. Je hebt een vaste werkplek en wellicht ook wat vaste routines. Wat je kunt doen, is bij jezelf checken hoe veel en vaak je op ‘de automatische piloot’ staat. Waar zou je winst kunnen behalen op het gebied van hersengymnastiek? Kun je eens een keer op een andere werkplek of locatie werken, in een andere ruimte vergaderen, of misschien zijn er zelfs bepaalde onderwerpen waar je wel wat bijscholing in kunt gebruiken om je brein in vorm te houden?

Anti-aging

Het goede nieuws is dat je veel kunt ondernemen om de veroudering van je brein tegen te gaan. De ideale anti-aging is intellectuele oefening, nieuwsgierigheid, nieuwe situaties aangaan, dagelijks iets nieuws proberen te leren en bovenal: bezig blijven. En onthoud: hoe positiever je houding, hoe groter het positieve effect op je zelfbeeld, en dus: hoe groter de opbrengst. En wat mij betreft het beste nieuws: je hoeft niet naar de sportschool te gaan voor een potje hersengymnastiek!

Bron: Ikigai – Francesc Miralles en Héctor Garcia

Marthe Walter
Redacteur Samen Slim. Begonnen als HRM-consultant en door eigen ervaring specialist op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het benutten van talenten.
Meer over Marthe

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *