Je carrière in een sleur? 3x een duwtje in de rug
Carrière
Leestijd: 3 minuten

Je carrière in een sleur? 3x een duwtje in de rug

Een vervullende baan die je energie oplevert in plaats van een baan die energie slurpt? Dat wil iedereen wel, maar het tegenovergestelde komt toch nog vaak voor. Wanneer werk (te) veel energie van je vraagt voel je even geen passie meer voor de dingen die je doet en verliest je werk de glans die het voorheen wél had. Je wil natuurlijk voorkomen dat je ineens in deze sleur terechtkomt. Maar hoe doe je dit? Hoe haal je meer uit jezelf en je job? Hoe zorg je ervoor dat er een mooie balans ontstaat?

Mensen staan vaak niet stil bij de kansen die om hen heen voor het oprapen liggen. Ken jij al je collega’s? Weet jij waar hun kwaliteiten liggen? En nog belangrijker: weet jij en weten zij waar jóuw kwaliteiten liggen? Wat zijn de dingen die enorm belangrijk zijn om bij stil te staan als je even in een werkdipje zit?

Denk in oplossingen, niet in problemen

Je zult zelf in actie moeten komen om je carrière meer flair te geven. Niemand anders zal dit voor je doen. Het is eenvoudig om met een probleem bij je manager aan te kloppen, maar kom eens zelf met een oplossing, neem het mee en kaart het aan. Je zult merken dat je in plaats van met een negatief gevoel (‘er gaat weer iets mis’) juist met een positief gevoel naar hem/haar toe stapt (‘misschien kunnen we dit zo oplossen’). Het komen met een oplossing in plaats van met enkel problemen zal zeker gewaardeerd worden.

Profileer jezelf en probeer te verbinden

Niets is zo belangrijk dan dat je zichtbaar bent binnen je bedrijf. Collega’s laten weten dat je er bent en dat ze bij je terechtkunnen. Het is belangrijk om mensen te kennen en om een netwerk te hebben. Dit helpt je verder; het biedt ingangen. Schroom dus niet om mensen te leren kennen, pak de kansen die zich voordoen. Wordt er bijvoorbeeld een extra werkgroep opgestart? Zorg dat je erbij bent. Bij profileren gaat het er niet om dat je jezelf zo goed mogelijk verkoopt, maar om laten zien wat je kunt en waar je goed in bent.

Hoe?

  • Maak je werkzaamheden meetbaar zodat het inzichtelijk is wát je doet en hoe goed.
  • Maak een praatje met collega’s. Bij het koffiezetapparaat of bij de lift bijvoorbeeld. Je kunt ook je collega bellen of bij hem/haar langs gaan in plaats van een (onpersoonlijke) e-mail sturen. Maak jezelf meer zichtbaar binnen de organisatie en weet wat er speelt.
  • Sta stil bij hoe anderen (die jij waardeert) zich profileren.
  • Accepteer een compliment in plaats van deze af te zwakken.

Wees authentiek

Laat zien wie je bent. Zorg dat je geen grijze muis wordt, maar deel wat je voelt. Praat een ander niet na, maar deel alleen een overtuiging of mening waar je zelf echt achter staat. Het belangrijkste is dat je zelf weet wie je bent en wat je kunt. Blijf in ontwikkeling. Dit kun je doen door het maken van een verdiepingsslag of juist een verbredende opleiding. Je bent hierdoor op een creatieve manier bezig met je loopbaan en het kan op meerdere zaken een positieve uitwerking hebben. Ook kun je extra energie krijgen van gemotiveerde mede-cursisten met een andere achtergrond, waardoor je mogelijk zelf een andere, bredere visie zult creëren. Voor je werkgever word je bovendien een aantrekkelijkere werknemer met meer ervaring en kennis en dus meer doorgroeimogelijkheden.

Nog meer tips over hoe jij je carrière net dat extra zetje kunt geven? Lees dan over twee weken het vervolg van deze blogpost met nog 3 tips.

Corien Kusters
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als recruiter.
Meer over Corien

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *