Burn-out op de loer
Werk & privé
24-09-2019

Burn-out op de loer

Herken je het? We moeten van alles en er wordt best wat van je verwacht, niet in de laatste plaats door jezelf. Het aantal medewerkers met burn-out klachten neemt toe. Maar wat is nou precies een burn-out en belangrijker nog: hoe voorkom je het? In deze blog probeer ik je daar antwoord op te geven.

Het gevoel van niks meer willen en vooral het niet meer kunnen? Dat wil natuurlijk niemand! Langdurige blootstelling aan een grote hoeveelheid stress kan zorgen voor het feit dat je oververmoeid of zelfs overspannen raakt. Burn-out is letterlijk het gevoel van ‘opgebrand’ zijn en geen energie of motivatie meer kunnen vinden. Hier een aantal tips waarmee je een burn-out kunt voorkomen:

Voldoende slaap & rust

Het klinkt wat cliché maar een goede nachtrust doet echt wonderen. Ieder volwassen mens heeft zeven tot acht uur slaap nodig per dag. Ondanks dat sommige mensen prima functioneren met minder, is dit oh zo belangrijk. Geef je lichaam de rust die het verdient!

Zoek je tips om tot rust te komen? Lees dan Pak je rust! voor onze tips. 

Let’s talk

Zit je ergens mee? Praat erover. Het helpt vaak om vrienden of collega’s in vertrouwen te nemen door met ze te delen dat je kampt met stress, overspannenheid of wellicht een burn-out. En geloof mij, je bent niet de enige bij wie het soms allemaal eventjes te veel is.

Time-management

Heb je het gevoel dat je teveel taken hebt en er in omkomt? Dan is time-management de oplossing! Door te leren hoe je prioriteiten moet stellen en hoe je jouw taken het beste indeelt, kun je zeker jouw werkstress verminderen. Relativeer, je moet je tijd kunnen indelen naar eigen kunnen zodat je takenlijsten realistisch wordt in plaats van onmogelijk. Leer prioriteiten stellen, leer omgaan met uitstelgedrag en weet welke afleidingen zorgen voor meer werkstress (en voorkom die).

Lees ook: Van uitstel naar afstel? Doe het wel!

Ga offline

Kies voor jezelf één dag in de week uit waarop je volledig offline gaat van alle technologie waarmee je omringt bent. Want ja, het werkt nou eenmaal verslavend! Laat je mobiel bijvoorbeeld in je tas zodra je thuiskomt of zet hem op ‘niet storen’. Pak een boek in plaats van een laptop, luister muziek in plaats van tv kijken en stop vooral met het checken van je mail!

Neem een paar van bovenstaande tips in je (werk)dag mee en ervaar wat voor effect het heeft op jouw mentale brain. Positief, zoals voorspeld? Implementeer ze in je dagelijkse leven om zo uit de burn-out-gevarenzone te blijven.

Niet direct een burn-out maar wel een drukke tijd op je werk? Lees dan Vijf tips om een drukke periode op je werk te overleven.

Bronnen: 

Anderen gelukkig maken is de meest effectieve manier om zelf gelukkig te worden. Maar er zijn meerdere factoren die je geluk beïnvloeden. Een van de dingen die veel invloed heeft op je geluk is je werkgeluk. Hoe werkgelukkig ben jij? Doe hier de test!

Lilian Zandberg
Lilian Zandberg
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk.
Meer over Lilian

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!