Blijven zitten of opstaan? Blijf vitaal!
Leestijd: 3 minuten

Blijven zitten of opstaan? Blijf vitaal!

Ongeveer 3,4 miljoen werknemers in Nederland zitten meer dan 4 uur per dag op het werk. Gemiddeld brengt de Nederlandse werkende populatie zelfs 7 uur zittend door op een werkdag. Dat is een kwalijke zaak. Wetenschappelijk onderzoek wijst namelijk uit dat sedentair gedrag (langdurig zitten) serieuze gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Sedentair werken is daarom recentelijk benoemd tot een modern arbeidsrisico.

Gezondheidsrisico’s

Er zijn aanwijzingen dat sedentair gedrag het risico op type 2 diabetes en hart- en vaatziekten verhoogt, maar er lijkt tevens een relatie te zijn met depressie en bepaalde vormen van kanker. Daarnaast vergroot het de kans op vroegtijdig overlijden. Dit zijn allen risico’s die absoluut serieus genomen moeten worden. En waar vaak gedacht wordt dat sporten de oplossing is, blijkt dit toch een verkeerde aanname te zijn. De schade van langdurig zitten is namelijk onomkeerbaar en niet op te lossen met één of meerdere keren sporten in de week. Maar hoe dan wel?

Veel staan is in ieder geval ook niet de oplossing. Dit vergroot namelijk weer de kans op bijvoorbeeld rugklachten en spataderen. Het magische woord is: afwisseling. In de ideale situatie zou je één derde van je dag zitten, één derde staan en de laatste derde bewegen.

Staand vergaderen en fietsend werken

Één derde van je (werk)dag zitten is misschien het makkelijkst in te vullen. In deze tijd kun je je echte computerwerkzaamheden verrichten en thuis televisie kijken of een boek lezen. Om één derde van je dag te staan is al een grotere uitdaging, maar tegenwoordig zijn er veel creatieve initiatieven om dit toch te bereiken. Zo kun je er bijvoorbeeld met je team voor kiezen om staand te vergaderen. Het zal je zelfs tijd besparen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat ‘staande’ vergaderingen gemiddeld 11 minuten korter duren dan ‘zittende’ vergaderingen. Maar kies er bijvoorbeeld ook voor om projectmeetings iedere ochtend 5 minuten te doen terwijl je koffie haalt.

Één derde van je (werk)dag bewegen lijkt misschien het moeilijkst te realiseren, maar is een stuk makkelijker dan je denkt. Kies er bijvoorbeeld voor om een bespreking wandelend te doen, daardoor stijgt je creatieve denkvermogen ook nog eens met 60 procent. Neem eens een keer de trap in plaats van de lift, haal eens wat vaker koffie of loop eens bij een collega binnen in plaats van hem of haar te bellen of mailen.

Daarnaast zijn er tegenwoordig steeds meer ‘beweeg-attributen’ beschikbaar. Zo bestaan er tegenwoordig zit-sta bureaus, bureaufietsen en ergonomische balstoelen. Zit-sta bureaus zijn verstelbare bureaus waarachter je zowel zittend als staand kan werken en worden door steeds meer producenten aangeboden en ook steeds vaker verkocht. En als je staat zal je veel makkelijk even naar een collega lopen dan wanneer je zit. Maar ook kan je voor een bureaufiets kiezen. Deze plaats je onder je bureau en het zijn eigenlijk een paar fietstrappers waardoor je kunt ´fietsen´ tijdens het typen van bijvoorbeeld een e-mail. Zo blijf je continu in beweging. Ook een zogenaamde ´balstoel´ kan ervoor zorgen dat je beter in beweging blijft en een alertere werkhouding hebt.

Minder ziekteverzuim en hogere productiviteit

Het effect van de juiste inrichting van een werkplek heeft een directe invloed op je geluk en je productiviteit. En minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit zijn natuurlijk positieve ontwikkelingen.

Bronnen: TNO, ArboRendement, Elsevier

Jessi Gruszka
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als business development manager bij Driessen.
Meer over Jessi

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *