Binnenkijken bij… Jenaplanschool Antonius Abt
Werkgeluk
23-07-2019

Binnenkijken bij… Jenaplanschool Antonius Abt

Kinderen die gepassioneerd vertellen over de groei van de courgette, leraren die uitleg geven over de noodzaak van de bij en ouders die graag een handje meehelpen in hun vrije tijd. Geluk is bijna tastbaar als je door de moestuin van Jenaplanschool Antonius Abt loopt. Maar wat maakt deze tuin tot een speciale plek? Wij namen een kijkje.

Leren over natuur en samenwerken

De samenwerking tussen de kinderen, ouders en de groepsleiders Sebastian en Marjan loopt soepel. Kinderen vertellen gepassioneerd over de groei van de courgette en Marjan legt uit dat de bloemen in de tuin bijen en hommels aantrekken die zorgen voor bestuiving. Deze kinderen leren over de natuur, samenwerken en het aanspreken van hun creativiteit. Maar ze hebben vooral heel veel plezier. En de ouders, zij zijn zowel verbaasd als trots over de groene vingers van hun kind. Het is prachtig om dit stukje geluk op 200 m2 te aanschouwen. Het geluk is bijna tastbaar bij deze Jenaplanschool.

Sebastian en Marjan geven allebei les in de gecombineerde groep 6, 7 en 8. Zo leren de jongere kinderen van de oudere kinderen in hun weg naar zelfstandigheid. De school heeft sinds vijf jaar dit stuk grond in bezit. Kinderen van groep 1 tot en met groep 8 werken in groepsverband in de tuin. Het werken met meerdere kinderen in projecten is kenmerkend voor Jenaplanonderwijs.

Kinderen leren de waarde van voedsel en de natuur kennen in de moestuin – Sebastian Philippart, leraar

Jip gaat naar groep 8 en is zo enthousiast dat hij in de weekenden en vakanties ook in de moestuin te vinden is. Inmiddels werkt hij zelfs liever in de tuin dan dat hij in de klas zit. En dat is geen probleem volgens Marjan. Zolang het werk voor de andere vakken er niet onder leidt, hebben kinderen veel vrijheid.

Sebastian en Marjan zijn de ‘kartrekkers’ van het project. Inmiddels heeft het een volwaardige plek op deze Jenaplanschool ingenomen. Samen met de kinderen en een paar enthousiaste ouders hebben ze een waterput geslagen, is alles keurig ingedeeld in vakken, staan er bordjes met uitleg én QR-codes en is er tuingereedschap geregeld. Zo kunnen de kinderen ook zelfstandig in de tuin werken.

Meegenieten van de moestuin

Andere kinderen ontdekken hun ‘verkooptalenten’ als ze op het schoolplein een marktkraampje met de oogst uitstallen. Tegen een vrijwillige bijdrage geniet iedereen mee van de moestuin. Hoogtepunt is de jaarlijkse schooltuinlunch, een begrip waar het geluk op deze Jenaplanschool nog eens extra zichtbaar wordt. De klas is dan voor even een restaurant waar kinderen eten koken en serveren voor ouders, familie, vrienden en kennissen. Zo houden ze het kostenneutraal.

Ondertussen legt Driek aan een jongere leerling uit wat ontkiemde spitskool en wat ‘onkruid’ is. Het onkruid dat gewied is gaat op de composthoop en de spitskool krijgt water. Als het na een paar uur werken tijd is om samen iets te drinken, deelt Fenne wat vers geoogste frambozen en citroenmelissethee uit. Kinderen, ouders en leraren die hier in hun vrije tijd samenkomen en tijd doorbrengen. Dat kan alleen maar als je er echt gelukkig van wordt.

Kortom, in de publieke sector is belangrijk werk te doen. Werk waarmee je mensen helpt, mensen iets leert of voor mensen zorgt. Werk dat de wereld iedere dag een beetje mooier maakt. Een beetje gelukkiger. En dat werkt zoals je ziet door.

Ook Theo, leerlingcoördinator en talentcoach op het Rodenborch College in Rosmalen, levert iedere dag een belangrijke bijdrage in het geluk van zijn leerlingen. Bekijk hier het filmpje over hoe geluk door werkt op zijn leerlingen.

Lees ook: Wanneer ben je nu echt (werk)gelukkig?

Noortje de Vries
Noortje de Vries
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als communicatieadviseur.
Meer over Noortje

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!