Aan de slag met jouw personal brand
Personal branding
Leestijd: 4 minuten

Aan de slag met jouw personal brand

Als je op zoek bent naar een nieuwe baan of bewust carrière wil maken, dan helpt het om vooraf na te denken over je personal brand. Een populaire term tegenwoordig, maar wat betekent het precies en hoe pas je het toe, online of in je cv? Wij helpen je met concrete tips.

Vroeger was personal branding nauwelijks van belang. Je werkte je hele leven voor één baas en promotie was grotendeels gebaseerd op dienstjaren. In deze arbeidsmarkt is de baanzekerheid lager maar de keuze voor jou als werknemer ook groter. Dat geeft jou de kans om gericht te zoeken naar een baan die aansluit bij jouw kennis en kwaliteiten.

Wat is personal branding?

Personal branding is overgewaaid vanuit Amerika. Oorspronkelijk betekende branding het brandmerken van vee, maar tegenwoordig staat branding voor het beeld dat een merk oproept:

  • Je ziet een pak Douwe Egberts en denkt: “gezellig”
  • Je loopt een Hema binnen en denkt: “echt Hema” (of je denkt aan de rookworsten)

Bedrijven zetten branding in om een beeld te vormen bij een merk. Personal branding is exact hetzelfde maar dan vertaald naar jou als persoon: jij bent het merk. Vanuit deze gedachte kijk je gericht naar jezelf, je ambities en de doelen die je wil bereiken. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen.

Lees ook: Geef jouw loopbaan een boost!

Waarom gebruik je personal branding?

Het doel van een personal brand is dat anderen zien wie je bent en waar je voor staat, maar ook om jouw unieke kwaliteiten te etaleren. Stel je zoekt een unieke uitnodiging voor een feestje. Dan denk je direct aan je schoonbroer die van zijn hobby grafisch vormgeven, zijn werk heeft gemaakt. Dan heb je natuurlijk nog een overheerlijke taart nodig die uit drie lagen bestaat. Daar vraag je Nienke voor die op haar eigen verjaardag altijd met de meest prachtige en heerlijke taarten aankomt.

Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen bij het vinden van jouw droombaan? Vraag dan nu een ambitiegesprek aan met één van onze recruitment adviseurs.

Personal branding met je cv

Vooral tijdens het solliciteren komt personal branding van pas. Het is belangrijk om je te onderscheiden van concurrenten en dit mag direct naar voren komen in je cv of motivatiebrief. Waarom moet een werkgever voor jou kiezen? Welke voordelen breng jij mee voor je nieuwe werkgever en waarom ben jij de beste kandidaat?

Overtuig jouw nieuwe werkgever door deze vragen direct in je cv of motivatiebrief te beantwoorden. Zorg dat je antwoorden uniek en authentiek zijn en ben niet bang om op te vallen. Wacht niet tot je de kans krijgt om deze vragen in een kennismaking te beantwoorden want als je er niet uitspringt met je motivatiebrief of cv, dan komt die kennismaking er waarschijnlijk niet.

Lees ook: Hoe maak je nu écht een uitnodigend cv?

Personal branding online / social media

Alle onderdelen van jouw merk moeten authentiek maar ook consistent zijn, ze moeten met elkaar overeenstemmen. Het is bijvoorbeeld vreemd als het Wereld Natuur Fonds een keten tankstations begint of als McDonalds slow food restaurants opent. Op dezelfde manier moet alles wat jij doet, bijdragen aan het beeld dat je wil uitdragen. Zeg je papieren agenda vaarwel als je wil dat mensen jou zien als de goeroe van technologische gadgets.

Personal branding op LinkedIn

Wanneer een potentiële werkgever jouw LinkedIn profiel bekijkt, moet zo snel mogelijk een duidelijk beeld ontstaan van jouw personal brand. Dat kan het beste bovenin in je headline en via je persoonsprofiel. Dat is een samenvatting waarin je in enkele zinnen vertelt wie je bent, wat je kan en wat je wil. Ook kun je hier je contactgegevens vermelden zodat geïnteresseerden contact met je kunnen opnemen.

Zet het profiel zowel op LinkedIn als in je cv meteen onder je persoonsgegevens. Dit profiel kun je daarnaast gebruiken als “elevator pitch” bij het netwerken. Het maakt snel duidelijk wie je bent en waar je voor staat.

Lees ook: Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter

Personal branding op Facebook en Instagram

Op Facebook en Instagram deel je vaak wat meer privé informatie (en fotomomenten) dan op je LinkedIn profiel. Deze informatie komt misschien niet helemaal overeen met je (zakelijke) wensen en ambities. Nu hoef je gelukkig niet alles te verwijderen waarvan je niet wil dat je toekomstige werkgever het ziet, zorg er simpelweg voor dat je privacy instellingen zo zijn ingesteld dat niet iedereen alle inhoud ziet.

Kortom, alles wat je op het internet (en social media) achterlaat blijft heel lang bestaan. Dat rare commentaar in een gastenboek, die gedeelde mening over drugsconsumptie… het kan je blijven achtervolgen. Zorg dus dat al je online activiteiten passen bij je personal brand. Overdreven? Zeker niet, vraag maar eens na hoeveel mensen de naam van een gesprekspartner of sollicitant in Google intypen om alvast een beeld te krijgen van die persoon.

Lees ook: Let me google you for you

Bron: Carrièretijger 

Malou Bruil
Malou Bruil
Beheerder en redacteur van Samen Slim. Werkzaam als online marketingcommunicatie-adviseur bij Driessen Groep.
Meer over Malou

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *