Zo ga je makkelijk maar effectief aan de slag met breintraining
Leestijd: 3 minuten

Zo ga je makkelijk maar effectief aan de slag met breintraining

Onze fysieke gezondheid houden we vaak al aardig in de gaten. Maar hoe zit het met jouw mentale gezondheid? Met jouw brein? Dat brein is namelijk net zo belangrijk als de rest van ons lijf. Heb jij interesse in breintraining? Lees dan zeker even verder! Oh.. en meteen een eerste tip: lees dit stuk snel.

Breintraining, waarom dan?

Als je twijfelt om te starten met het trainen van je brein, dan wil ik je graag overtuigen met enkele voordelen. Breintraining helpt om je te ontwikkelen, je hersencapaciteit optimaal te benutten, sneller te leren en effectiever informatie op te slaan en te verwerken. Daarbij komt nog het voordeel dat je met breintraining beter in balans komt.

Door toenemende werkdruk en het verwerken van steeds meer informatie kan je hoofd wel eens overlopen. Niet verkeerd om dit aan te pakken dus.

Lees ook: Symptomen van werkstress? Zo ga je ze te lijf!

Wat kun je dan concreet doen voor jouw breintraining?

Variatie! Ook in de manieren waarop je jouw brein traint. Doe dus niet alleen rekenoefeningen maar train ook op geheugen en logica. Kijk eens op sites als neurocampus.com of apps als Brain Toot. Hier vind je allerlei oefeningen en testen. Denk aan taal, rekenen, inzicht, geheugen en logica.

Heb je niet zo’n zin in apps? Probeer dan eens wat verandering in je dagelijkse routine te brengen. Al trek je morgen eerst je rechter sok aan in plaats van je linker, kleine veranderingen triggeren je brein al. Of verander iets in de volgorde van je ochtendroutine. Routine maakt je brein namelijk lui. Hoe lekker routine soms ook kan zijn.

Naast variatie kun je ook andere oefeningen doen. Probeer eens iets te pakken met je ogen dicht. En dan raad ik je niet aan om die hete kop koffie met gesloten ogen te pakken maar bijvoorbeeld weer die sokken. Je hersenen worden hier weer op een andere manier getriggerd omdat je op een andere manier je spullen ‘zoekt’.

Lees ook: Column: Oeh, ah, hersengymnastiek

Of pak je drinken eens met je andere hand. Voelt dat onwennig? Dan weet je zeker dat je goed bezig bent omdat je uit je automatisme bent. Probeer ook om je boodschappenlijstje te onthouden. Je hoeft niet meteen zonder lijstje de deur uit te gaan, maar kijk eens of je kunt onthouden wat je genoteerd hebt. Lees je de krant? Neem dan na het lezen een moment om jezelf af te vragen wat je eigenlijk gelezen hebt.

Nog een tip: ga snellezen. De krant, een e-mail of een appje. Als we snellezen toepassen dan lezen we meer met het visuele gedeelte van het brein (het gedeelte dat plaatjes verwerkt). Wanneer je op een normaal tempo leest, dan maak je meer gebruik van het auditieve gedeelte in je hersenen. Een mooie manier om je brein eens anders te gebruiken.

Oefening baart kunst

Dat geldt ook zeker voor breintraining. Houd het daarom regelmatig bij. Over het algemeen wordt aangeraden dagelijks zo’n 10 minuten breintraining te doen. Hiermee overvraag je jezelf niet zoals wanneer je een uur lang breinoefeningen doet maar blijf je jezelf wel uitdagen.

Merk je dat het saai wordt? Dan ben je waarschijnlijk toe aan een hoger level aan breintraining. Sites als neurocampus.com houden hier al rekening mee door het niveau van de oefeningen op te schroeven wanneer je hiervoor voldoende scoort.

En? Hoe snel las jij dit stuk? 😉

Bron: mens-en-gezondheid.infonu.nl

Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *