10.000 stappen en weg met de stress!
Leestijd: 3 minuten

10.000 stappen en weg met de stress!

Afgelopen jaar introduceerde Driessen iets nieuws voor haar medewerkers: de Stappenchallenge! De bedoeling is dat je 6 weken lang, 10.000 stappen per dag zet. Deze stappen voer je in op een website waar alle scores bijgehouden worden.

Aangezien ik toch al veel loop met mijn hond, was ik direct enthousiast en vormde ik samen met 4 collega’s een team. Want het idee is dat je zowel als individu maar ook als team een wisselbeker kan winnen. En 10.000 stappen….. da’s toch niet zo moeilijk? Laat die wisselbeker maar komen!

Hoe zet je 10.000 stappen?

Al direct kwam ik erachter dat 10.000 stappen toch wel heel erg veel is. Vooral de dagen dat ik de hele dag op kantoor werk waren lastig. Toch maar iets eerder opstaan voor een extra grote ronde met de hond, een lunchwandeling met collega’s, gebruikmaken van het toilet op een andere afdeling en ’s avonds na het eten nog een extra wandeling met de hond.

Maar ook te voet naar de supermarkt in plaats van met de auto en in plaats van een lunchafspraak met een vriendin, toch maar bijkletsen tijdens een mooie wandeling in het bos (met als afsluiting natuurlijk een lekkere kop thee in het boscafé). Snel kreeg ik de smaak te pakken en werden die 10.000 stappen onderdeel van mijn dagritme.

Lees ook: Dé 6 tips voor een gezonde werkdag.

Nut van 10.000 stappen

Maar wat is nou eigenlijk het nut van het zetten van die 10.000 stappen? De Japanse dokter Yoshiro Hatano kwam tot de conclusie dat een mens gemiddeld 6.000 stappen per dag zet met de normale dagelijkse bezigheden. Om echter gezond te leven zouden dit er 10.000 per dag moeten zijn. Die 4.000 stappen komen neer op ongeveer een half uur extra stevig wandelen.

Belangrijkste effecten van 10.000 stappen

Ik merkte al snel het effect van mijn extra stappen. Ik zet de belangrijkste effecten voor je op een rij:

  1. Je verbrandt extra calorieën.
  2. Het vermindert stress en zorgt dat je rustig wordt. Doordat je continu dezelfde beweging maakt kom je in een soort ruststand. Hierdoor komen ook je gedachten tot rust en heb je minder last van stress.
  3. Je krijgt strakkere benen en daardoor verbrand je automatisch meer vet.
  4. Het stimuleert je creativiteit. Door te wandelen maak je je hoofd leeg en dat biedt weer ruimte voor creativiteit.
  5. Je combineert het nuttige met het aangename. Wandelen kun je prima combineren met praten. Hoe gezellig is het om tijdens je dagelijkse wandeling even bij te praten met je vriend(in) of familie.
  6. Het zorgt voor een betere spijsvertering. Vooral de lunch- en avondwandeling zorgen ervoor dat je spijsvertering in beweging komt.
  7. Je wordt getriggerd om meer te bewegen. Na een paar weken ben je zo gewend aan het bewegen dat je vanzelf zin krijgt om nog meer te bewegen.
  8. Je vangt meer licht doordat je meer buiten bent. Vooral in de winter zorgt dit ervoor dat je meer vitamine D opneemt.

En die wisselbeker?

Na 6 weken minimaal 10.000 stappen gezet te hebben, bleek dat andere collega’s toch net wat fanatieker waren dan mijn team. Daardoor hebben we de wisselbeker helaas niet gewonnen. Maar wat ik er wel mee gewonnen heb, is dat ik gewoon door ga met lopen! Ook nu de challenge alweer een tijd achter me ligt. Doe je mee?

Nicole Keijzers
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als casemanager HRM bij Driessen.
Meer over Nicole

Delen op Facebook Tweet

1 reactie

Brigitte

Mooi verwoord Nicole. Ik sluit mij volledig aan bij je woorden.
10.000 stappen per dag levert indetdaad een conditioneel mooi resultaat op waardoor je je jezeker energieker voelt

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *