Fontys en Driessen kiezen voor kwalitatieve instroom basisonderwijs

Het lerarentekort is acuut, maar niet zomaar opgelost. Leraar zijn is namelijk een vak dat je niet van de ene op de andere dag meester bent. Fontys Hogeschool Kind en Educatie en Driessen snappen dat als geen ander. Daarom slaan zij de handen ineen om nieuwe leraren op te leiden en te begeleiden, en zorgen daarmee samen voor instroom van nieuwe leraren in het basisonderwijs.

V.l.n.r. Astrid Venes (Fontys), Joost van Oort (Driesen Groep), Jeroen Driessen (Driesen Groep), Miranda Smits (Fontys), Pieter Philippart (Driesen Groep) en Tim Brons (Driessen)

V.l.n.r. Astrid Venes (Fontys), Joost van Oort (Driessen Groep), Jeroen Driessen (Driessen Groep), Miranda Smits (Fontys), Pieter Philippart (Driessen Groep) en Tim Brons (Driessen).

Instroom van nieuwe leraren in het onderwijs is hard nodig. Nieuwe aanwas van jonge leraren is er natuurlijk vanuit de Pabo opleidingen. Maar ook zij-instroom is steeds meer in beeld binnen de scholen. Zij-instromers gaan vanuit een ander vakgebied aan de slag in het onderwijs en halen binnen maximaal twee jaar hun bevoegdheid. Deze samenwerking borgt de kwaliteit met een strenge selectie aan de poort, een uitgebreid geschiktheidsonderzoek, een erkende lerarenopleiding van maximaal twee jaar en continue evaluatie en begeleiding. Zo kan een zij-instromer zich in twee jaar ontwikkelen tot een bevoegde en bekwame leraar.

Het geschiktheidsonderzoek toetst onder meer of iemand in staat is om zelfstandig een klas te onderwijzen. Bij een positief resultaat wordt de leraar in de dop zelfstandig, maar wel onder begeleiding, ingezet als leraar op een basisschool en kan hij of zij zich na maximaal twee jaar werk en studie een volwaardig leraar noemen. Zo zorgen Fontys Hogeschool Kind en Educatie en Driessen samen voor meer goede leraren voor de klas. Want dat verdient elke leerling.

Voor meer informatie, neem contact met ons op of kijk op oplossingen voor het lerarentekort.