Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je aan voor onze nieuwbrief.

Driessen laat kinderen trots zijn op hun schooladvies

Lesmethode_ikmaakhetverschil

Het schooladvies speelt in de bovenbouw van het primair onderwijs en onderbouw van het voortgezet onderwijs een grote rol. Kinderen en ouders willen vaak het ‘hoogst’ haalbare resultaat. Terwijl je eigenlijk wilt dat de leerlingen de onderwijsvorm (vmbo, havo, vwo) krijgen die bij hen past en waar ze hun leergeluk in vinden. En daar ook trots op zijn. Er is geen goed of slecht, laag of hoog en al zeker geen winnen of verliezen. Daarom lanceert Driessen een onderwijsmethode voor leraren en docenten om kinderen en ouders hiervan bewust te maken.

Driessen lanceerde deze maand de nieuwe onderwijsmethode ‘Ik maak het verschil’. De lesmethode - die onder meer bestaat uit een boekje, prikkelende stellingen en een kwartetspel - is bedoeld om kinderen in het primair onderwijs trots te laten zijn op hun schooladvies. ‘Vmbo-advies voelt als verliezen, vwo-advies als winnen. Dat moet anders.’

‘Een directeur verdient altijd meer dan een stukadoor’, ‘Alleen met vmbo kun je meubelmaker worden’ en ‘een manager is altijd belangrijker dan een monteur.’ Met deze prikkelende stellingen wil Driessen leerlingen van de bovenbouw van de basisschool laten nadenken over hun schooladvies.

Winnen of verliezen

De onderwijsmethode moet het gesprek tussen leraar, kind en ouders bevorderen. ‘We hebben als organisatie niet alleen een commercieel, maar ook een maatschappelijk doel’, legt onderwijs manager Sing-Hui Yap uit. ‘We willen kinderen laten zien dat uit alle onderwijsvormen goede professionals voortkomen.’ Dat klinkt misschien logisch, maar zo wordt het lang niet altijd ervaren. ‘Vmbo-advies voelt als verliezen, vwo-advies als winnen. Dat moet anders.’

Schooladvies weer bespreekbaar

Jeroen Zeeuwen, rector van het Odulphuslyceum in Tilburg, vertelt: ‘Het huidige schoolsysteem levert maatschappelijke uitdagingen op en persoonlijke worstelingen voor jong en oud. Deze methode verandert dat systeem niet, maar legt de gevoeligheden bloot. Het verhaal en de stellingen maken het beter bespreekbaar. Thuis, in de klas en op het schoolplein.’ Ook Jos Nijssen, mentor en coach Leerwerktraject van de Bossche Vakschool is enthousiast; ‘Door met dit verhaal kinderen mee te nemen in hoe de maatschappij vaak denkt over opleidingen en de mogelijkheden met die opleidingen, wordt een gesprek gestart waarmee kinderen al lezend gaan nadenken. Nadenken betekent gevoelens, verwachtingen, idealen en dromen en daarmee bereik je als volwassene een doel: bewuster een keuze maken.

Lespakket aanvragen?

Het lespakket van ‘Ik maak het verschil’ bestaat uit een leesboek, kwartetspel, praatkaartjes met prikkelende stellingen en een opvallende poster. Elk onderdeel laat de waarde van de verschillende onderwijsniveaus in organisaties zien. Onderwijsinstellingen die geïnteresseerd zijn in het lespakket kunnen deze gratis aanvragen via de pagina gratis lespakket over het schooladvies.

Gerelateerde artikelen