Kennis Artikelen Recruitment
maandag 14 september 2020

Hoe zet je de employee experience ook tijdens de coronacrisis voort?

Ineens was het thuiswerken daar en nu weten we niet beter. We hebben meer vrijheid en de balans tussen werk en privé is groter dan ooit tevoren. Maar onderzoeken laten ook zien dat de coronacrisis negatieve invloed heeft op het werkgeluk. Medewerkers gaan nadenken over de huidige functie en staan ineens bewust stil bij hun rol in de organisatie. Voor werkgevers is dit hét moment om te laten merken dat je jouw medewerkers waardeert en behandelt zoals je klanten ook behandelt. Maar hoe pak je dit aan? Met deze tips zet je de employee experience ook tijdens de coronacrisis voort.
Simone Burgers
Intercedent

1. Corona-proof werkplekken zijn essentieel

Helaas kan er maar minimaal op kantoor gewerkt worden. Zorg er daarom voor dat medewerkers ook thuis de juiste voorzieningen hebben om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Op dit moment hebben fysiotherapeuten het drukker dan ooit, omdat te veel mensen thuis een verkeerde werkhouding aannemen. Faciliteer hierin, zoveel als mogelijk. Beschik je niet over de middelen om iedereen een bureaustoel en beeldscherm voor de thuiswerkplek te bieden, misschien lukt het je wel om ergocoaches op afstand te regelen? Zorg er ook voor dat op kantoor de 1.5 meter afstand goed gewaarborgd wordt, zodat medewerkers ook met een veilig gevoel naar hun werk gaan.

2. Waardering werkt ook op afstand

Medewerkers voelen dat ze steeds moeten presteren. Tijdens het thuiswerken wordt net zoveel van ze verwacht, terwijl daarbij ook andere verantwoordelijkheden komen vanuit het gezin. Laat met een bloemetje of een ander gebaar weten dat er extra aan de medewerkers wordt gedacht. Op dit moment zijn het de kleine attenties die het verschil maken. En positieve ervaringen worden gedeeld met de buitenwereld. Zie je dat een medewerker iets goed heeft opgepakt, bel hem of haar dan ook even om dit uit te spreken. Normaal vier je successen gemakkelijk op kantoor, vanuit huis is dit toch echt anders. Vanuit waar je ook werkt. Erkenning is en blijft gewoon erg belangrijk.

3. Ben en blijf actief op sociale media

Was jouw organisatie al actief op sociale media? Blijf het. Nog geen social media accounts, maak ze aan. Fysieke verbondenheid is minimaal, zorg er daarom voor dat men online ziet hoe jouw bedrijf de coronacrisis ervaart. Zo’n inkijkje in je organisatie is niet alleen goed voor alle collega’s op afstand, maar ook voor degenen die misschien een overstap naar jouw organisaties overwegen.

4. Zoek de verbinding met elkaar

Verbinding met collega’s is belangrijk en dat geldt niet alleen werkgerelateerd. Zorg voor dat extra telefoontje om even te vragen hoe het met iemand gaat en geef medewerkers de ruimte voor momenten om bij te kletsen. Je ziet elkaar veel minder, dus het is goed om het contact te onderhouden waardoor het vertrouwen naar elkaar blijft. Collega’s die elkaar steunen zijn ontzettend belangrijk voor een positieve empolyee experience. Ook als leidinggevende kun je hierin een belangrijke rol spelen. Denk aan een wekelijkse digitale lunchen, een dagelijks opstart moment of een pubquiz voor de teambuilding.

5. Blijf communiceren

De coronacrisis raakt elk bedrijf op de een of andere manier en dat leidt tot onzekerheid. Als werkgever is het belangrijk om medewerkers op hun gemak te stellen en transparant te communiceren. Laat duidelijk weten hoe het ervoor staat, deel de visie voor 2021 en ben eerlijk over veranderingen die plaats gaan vinden. Video is een prachtig medium om deze mededelingen te communiceren. Hoewel op afstand, voelt een video toch persoonlijk waardoor je de verbinding houdt.

Als het je nu lukt om de employee experience naar een hoger niveau te tillen, pluk je hierna de vruchten ervan. Het heeft direct bijdrage aan de instroom van nieuwe medewerkers en het behoud van je werknemers. Dat extra stapje wat je nu zet, vertellen medewerkers met trots door.