1. Maak employer branding ‘van’ de hele organisatie
Je werkgeversmerk heeft een specifiek doel en bijbehorende doelgroep. Het verdient dus een eigen aanpak als onderdeel van je totale HR & merkstrategie. Voor een maximale samenhang en verbinding binnen je organisatie is het belangrijk om mensen van alle afdelingen en niveaus bij je employer brand strategie te betrekken. Dit geeft je meteen een zo compleet mogelijk beeld van jouw imago als werkgever.
2. Van project naar continu proces
Benader employer branding niet als project, maar als een continu proces. Ga voor een duurzame aanpak en denk niet campagnematig. Het opbouwen van jouw unieke werkgeversmerk duurt 1 tot 3 jaar en dient daarna uiteraard ook zijn kracht te behouden.
3. Ga op zoek naar de purpose van jouw organisatie
In een kandidaat gedreven arbeidsmarkt kiezen medewerkers voor een werkgever die aansluit bij zijn of haar identiteit, behoeften, wensen en purpose, oftewel de waarde die de organisatie of het werk toevoegt. Als werkgever in de publieke sector is purpose een sterke USP. Maak hier gebruik van en benadruk het.
4. Belofte maakt schuld
We zitten in een tijd van megatransparantie. Zorg voor consistentie tussen wat je aan de buitenwereld belooft en wat je eigen, huidige werknemers ervaren. Voorkom reputatieschade door te zorgen voor een imago dat de werknemer zelf herkent, gelooft en promoot. Dit heeft betere recruitment, sterkere betrokkenheid, meer langdurige contracten en grotere productiviteit als resultaat.
5. Maak gebruik van storytelling
Zorg voor authentieke en diepgaande verhalen. Een foto van de tafeltennistafel volstaat niet meer. Deel persoonlijke en professionele verhalen, met diepgang en karakter.
6. Praat met kandidaten
Creëer een set van unieke kenmerken die afgestemd zijn op de behoefte van jouw ideale kandidaten. Bedenk ze niet zelf, maar zoek de cultural fit. Het feit dat je moeite doet om je te verdiepen in de kandidaat straalt direct positief af op je potentiële nieuwe collega en je organisatie in het algemeen.
Conclusie: een goed werkgeversimago biedt voordelen
Een sterk werkgeversimago biedt organisaties diverse voordelen. Ten eerste reduceert het je wervingskosten. Bij het aantrekken van kandidaten werkt niets zo efficiënt als het persoonlijke netwerk. Medewerkers in organisaties met een sterk employer brand zijn eerder geneigd om hun werkgever aan te bevelen in hun netwerk en dit actief uit te dragen op bijvoorbeeld social media. Daarnaast draag het bij aan het werkgeluk van medewerkers, waardoor zij vaak langer in dienst blijven en bereid zijn om nét dat stapje extra te zetten.