Zo neem je jouw vitaliteit in eigen hand!
Leestijd: 8 minuten

Zo neem je jouw vitaliteit in eigen hand!

Elk jaar, in de laatste week van september, is het Nationale Vitaliteitsweek. Een week lang extra aandacht voor vitaliteit. Het doel hiervan is om in 2028 zo’n 82% van werkend Nederland vitaal en werkgelukkig te hebben. In 2020 zal het veelal #VitaalDigitaal zijn maar dat is voor de bewustwording een prima manier. Hier op Samen Slim kun je al veel lezen over vitaliteit en werkgeluk maar in het kader van de Nationale Vitaliteitsweek deel ik graag de beste tips met je.

Jouw vitaliteit is jouw verantwoordelijkheid. Met andere woorden: het begint bij goed voor jezelf zorgen. Niet voor niets geven de veiligheidsinstructies in een vliegtuig aan dat je eerst zelf je zuurstofmasker op moet zetten. Een vaak gebruikt voorbeeld, maar dat is niet voor niets.

Een ander voorbeeld: topsporters. Zij zetten alles op alles om voor goud te gaan. Voeding, training, slaap. Maar ze verzamelen ook een heel team om zich heen dat ze kunnen vertrouwen en ze stimuleert. Als niet-zo-top-sporter hoeft je natuurlijk niet zo ver te gaan als een topsporter maar je kunt wel een voorbeeld aan ze nemen.

Jij staat centraal

We denken vaak bewust of onbewust dat de zorg voor anderen voor gaat. We zetten onze partner, kids, klanten en onze baas centraal. Dienstbaarheid is iets moois. Maar alleen als we onszelf hiermee niet voorbij lopen. Ik herhaal het daarom gewoon nog een keer: Voor vitaliteit is het van belang dat je goed voor jezelf zorgt. Het draait om jou. (Lekker oncomfortabel hè 😉) Wanneer jij fit en gezond bent kun je een veel leukere partner, ouder, kind of werknemer zijn. De energie die het je oplevert kun je in de mensen steken die je het liefst centraal zou stellen.

Het gaat verder dan even een uurtje op de bank kruipen met een kop kruidenthee en een boek. Vitaal zijn betekent ook dat je jouw grenzen kent én ze afbakent. Natuurlijk kan het soms net wat anders lopen. Soms ga je die grens alsnog over. Wanneer je vitaliteit op peil is, is dat ook helemaal niet erg. Je kunt het dan hebben.

Nu onze neuzen dezelfde kant op staan en we het erover eens zijn dat jij centraal staat in jouw leven kunnen we beginnen met de echte tips!

Lees ook: Burn-out op de loer

Vitale voeding

Wanneer je goed voor jezelf wilt zorgen, denk je misschien al snel aan voeding. Kies voor voeding die je lijf voedt en niet alleen maar vult. Dus veel groente en fruit, volkorenproducten, voldoende eiwitten en minder vlees en meer plantaardig. Je zult merken dat je energielevel hier baat bij heeft.

Vind je het lastig om gezond eten vol te houden? Ben reëel en eerlijk naar jezelf en pas de ‘80/20 regel’ toe, dit gaat je helpen om het langer vol te houden. Voor 80% van je tijd leef je bewust en maak je gezonde keuzes en in die overige 20% is een kroketje zeker toegestaan.

Lees ook: Gezond en vitaal op het werk? Kies voor deze verantwoorde snacks!

Rust en ontspanning

Een tweede belangrijke factor is voldoende slapen, zeker als energie een aandachtspuntje voor je is. Gemiddeld is tussen de 6,5 en 9 uur slaap voldoende en ook gezond voor een volwassene. Let hierbij wel op je slaapcyclus. Wanneer je middenin zo’n cyclus wakker wordt, voel je je niet bepaald uitgerust. In Pak je rust! lees je meer over je slaapcyclus (en over powernaps). 

Neem je rust en ontspan op een manier die bij jou past. Plan deze rustmomenten ook structureel in en houd het niet bij die ene keer dat het je ein-de-lijk lukte om even te gaan zitten. We kennen allemaal wel de uitdaging om aan ontspanning toe te komen. Ik hoor je al denken “Daar heb ik het veel te druk voor”. Juist dan is het belangrijk om rustmomentjes te nemen. Plan ze in! Alsof het een belangrijke vergadering is. Onthoud dat je uit een lege kan niet kunt schenken. Plan structureel wat tijd voor jezelf in en houd jezelf er ook aan. Creëer rust in je hoofd door rust in je agenda te plannen. Gewoon voor jezelf.

Onder rust vallen ook je pauzes. Vaak slaan we die in drukke tijden over maar wist je dat dit averechts werkt? Hier lees je meer over het belang van pauzes. 

Lees ook: Ga stress te lijf door voor je lijf te zorgen

Beweging

Beweging is ook een belangrijke, dat weten we allemaal. Maar wat betekent het concreet? Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Concreet kun je dit vertalen naar wandelen of fietsen. Deze zijn makkelijk te doen en ook goed vol te houden. Wanneer je vitaliteit niet al te best is kost het je even wat energie maar onderaan de streep levert het je juist energie op. En is bewegen jouw manier om tot rust te komen? Dan sla je dus twee vliegen in één klap.

Bewegen, en in het bijzonder lopen, doet veel voor je vitaliteit. Onderzoek laat zien dat fysieke activiteit belangrijk is om je lichaam tegen virussen te laten vechten. Volwassenen die vijf dagen of meer (per week uiteraard) actief zijn hebben 50% minder kans om verkouden te worden en als ze dan toch verkouden worden hebben ze mildere klachten. Weet wel dat dit niet opgaat als je al iets onder de leden hebt. Ben je grieperig of verkouden dan maakt je immuunsysteem overuren. Als je daarbij ook nog eens flink actief bent dan kan dat net te veel van je lijf vragen. Zorg dan dus voor rust.

Om je een extra duwtje in de rug te geven zet ik hieronder nog even dé voordelen van lopen op een rij.

  • Je verbrandt calorieën (dus die zak chips vanavond is minder erg).
  • Je krijgt strakkere benen van het lopen, op zichzelf al fijn, en daardoor verbrand je automatisch nog meer vet. Met net wat meer spiermassa gaat de vetverbranding namelijk sneller.
  • Je maakt je hoofd leeg en dat biedt ruimte voor creativiteit.
  • Het zorgt voor een betere spijsvertering. Vooral de lunch- en avondwandeling zorgen ervoor dat je spijsvertering in beweging komt. Dag opgeblazen buik!
  • Loop je buiten, in de tuin of op je balkon dan vang je meer licht doordat je meer buiten bent. Meer vitamine D dus.
  • Rugklachten van het vele zitten nemen af.
  • Doordat je continu dezelfde beweging maakt komt je lijf in een soort ruststand. Hierdoor komen ook je gedachten tot rust en dus heb je minder last van stress.

Vitaal brein

Ook je brein wil je fit houden. Hoe zit het met jouw mentale gezondheid? Met jouw brein? Als je twijfelt om te starten met het trainen van je brein, dan wil ik je graag overtuigen met enkele voordelen: Breintraining helpt om je te ontwikkelen, je hersencapaciteit optimaal te benutten, sneller te leren en effectiever informatie op te slaan en te verwerken. Daarbij komt nog het voordeel dat je met breintraining beter in balans komt.

Door toenemende werkdruk en het verwerken van steeds meer informatie kan je hoofd wel eens overlopen. Niet verkeerd om dit aan te pakken dus. Kijk eens op sites als neurocampus.com of apps als Brain Toot. Hier vind je allerlei oefeningen en testen. Denk aan taal, rekenen, inzicht, geheugen en logica. Heb je niet zo’n zin in apps? Probeer dan eens wat verandering in je dagelijkse routine te brengen. Al trek je morgen eerst je rechter sok aan in plaats van je linker, kleine veranderingen triggeren je brein al. Of verander iets in de volgorde van je ochtendroutine. Routine maakt je brein namelijk lui. Hoe lekker routine soms ook kan zijn.

Naast variatie kun je ook andere oefeningen doen. Probeer eens iets te pakken met je ogen dicht. En dan raad ik je niet aan om die hete kop koffie met gesloten ogen te pakken maar bijvoorbeeld weer die sokken. Je hersenen worden hier weer op een andere manier getriggerd omdat je op een andere manier je spullen ‘zoekt’. Over het algemeen wordt aangeraden dagelijks zo’n 10 minuten breintraining te doen. Hiermee overvraag je jezelf niet zoals wanneer je een uur lang breinoefeningen doet maar blijf je jezelf wel uitdagen.

Werkgeluk en vitaliteit

Doen waar jij echt helemaal bij van wordt en investeren in jezelf. Vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Heb jij de werkgeluktest al gedaan? In een paar minuten heb je duidelijk hoe het met jouw werkgeluk staat plus je ontvangt tips die je verder kunnen helpen. Of lees de tips van Sanne om de touwtjes van jouw werkgeluk in eigen handen te nemen. Als consulent mens & werk bij Driessen weet hij als geen ander wat bijdraagt aan werkgeluk.

Waardering 

Het is belangrijk om jezelf te waarderen. Natuurlijk is het super als je jezelf blijft ontwikkelen maar sta regelmatig stil bij de stappen die je hebt gemaakt en waardeer hoe ver je al bent in plaats van alleen te kijken naar de weg die je nog te gaan hebt. Mensen hebben waardering nodig. Het helpt je mentale vitaliteit. Waardering van buitenaf heb je niet in de hand. Waardeer dus vooral jezelf. Vind je het lastig om dit toe te passen? Vraag dan om feedback van mensen in je directe omgeving. Zij zien de groei die je doormaakt vaak beter dan jij zelf.

Lees ook: Mentaal vitaal door steun van collega’s 

Ben je in dienst bij Driessen? Kijk dan eens op Mijn Driessen. Via het tabje Goed Werkgeverschap kom je bij ons actuele aanbod aan workshops en collectiviteitskortingen voor Sport en Wellness. Zo helpen we je op weg naar vitaliteit!

Bron: Nationalevitaliteitsweek.nl

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *