Maak jezelf nog mooier door in JOUW spiegel te kijken
Op de werkvloer
Leestijd: 4 minuten

Maak jezelf nog mooier door in JOUW spiegel te kijken

Hoe vaak sta jij stil bij bepaalde situaties en jouw handelen hierin? Tegenwoordig zijn we allemaal druk genoeg en gaan we mee in de dagelijkse beslommeringen. Zonde! Want als je niet af en toe stil staat en terugkijkt op jouw denken en handelen, kun jij jezelf niet verbeteren. Aangezien ik nu zelf in een persoonlijk leertraject zit en veel te maken heb met zelfreflectie, neem ik je graag mee op mijn ontdekkingsreis.

Zelfreflectie: overdenking van je eigen gedachten, gevoelens en herinneringen – volgens encyclo.nl.
Mijn interpretatie: kostbare tijd die je in jezelf steekt om vervolgens mooier te worden, een cadeautje.

Aangenaam, ik ben Claire Pijnenburg 28 jaar en al 5 jaar de schoolbanken ontgroeid. Wat mij opvalt is dat zelfreflectie gedurende je schoolperiode veel aan bod komt. Je krijgt veel les hierin en wordt doodgegooid met begrippen als competenties, beoordelen en reflecteren. Dit is in mijn ogen niet meer de standaard op de werkvloer. Daar word je meegezogen in de dagelijkse gang van zaken en vergeet je écht goed over jezelf na te denken. In mijn ogen een gemiste kans voor jezelf, maar ook voor het team!

Lees ook: bouw aan je team en pak die winst!

Zelfreflectie op de werkvloer

Nu heb ik het cadeautje ‘zelfreflectie’ van mijn werkgever ontvangen en wel in de vorm van ‘de persoonlijke leergang’. Kort en krachtig: tijd, middelen en gesprekken die allemaal gericht zijn op mij. In deze persoonlijke leergang word ik bewust van mijn denken en handelen en leer ik mijn talenten en valkuilen herkennen. Kortom, zelfreflectie alom. Met in het bijzonder de R.E.T. methode. Een methode die mij helpt in de alledaagse gebeurtenissen.

Zelfreflectie met de RET methode

Met de methode R.E.T. (rationeel emotieve therapie) zoom je in op de oorzaak van jouw ‘negatieve’ gevoel of ongewenst gedrag. Deze oorzaak ligt bij jouw gedachtegang. Op het moment dat je weet welke gedachte jouw negatieve gevoel veroorzaakt, kun je starten met het ombuigen van deze negatieve gedachte. Wat resulteert in een positiever gevoel of gedrag.

Lees ook: kleur bekennen! Herken je eigen gedragsstijl en die van anderen.

Hoe dan?

Bepaal je situatie en wat deze situatie met je heeft gedaan: wat zijn al jouw gevoelens? Op basis daarvan ga je jouw gedachtes bepalen en ombuigen. Bijvoorbeeld:

Situatie: In mijn analyse heb ik een fout gemaakt en dit heb ik niet gezegd.
Gevoelens: Boos – wat een beginners fout!
  Bang – ik wil niet falen!
Gedachtes: Waar is het fout gegaan?
  Dit is echt een beginnersfout.
  Ik maak nooit fouten, waarom nu wel?
  Als ik deze fout meld, laat ik zien hoe zwak ik ben
   

Vervolgens loop je continu met een ‘buikpijn’ gevoel rond, wat zeker niet nodig is. Want als jij jezelf de vraag stelt: vergaat de wereld? Dan is het antwoord NEE! Om van dat buikpijn gevoel af te komen en in de toekomst anders om te gaan met deze situatie, moet je jouw gedachtes gaan ombuigen. Je gaat (bovengenoemde) gedachtes uitdagen!

Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Waarom vind ik mezelf zwak als ik een fout maak?
  • Vind ik een ander zwak als die een fout maakt?
  • Leer ik van mijn fout?
  • Had ik het niet TE druk in deze week?
  • Is fouten maken niet menselijk?
  • Krijg ik ontslag als ik deze fout maak?
  • Horen ze het liever van mij of van een ander?
  • Vergaat de wereld?

Door deze vragen te beantwoorden, zie ik dat mijn fout niet onmenselijk is en dat de wereld niet vergaat. Ik leer te relativeren, waarmee ik mijn buikpijn gevoel wegneem. Hierdoor word ik een gelukkiger en slimmer mens en weet ik de volgende keer hoe ik anders kan handelen.

Tegenwoordig kijk ik heel wat vaker in de spiegel en dit advies wil ik ook graag aan jullie geven. Zelfs kappers geven dit advies met de slogan: kijk eens wat vaker in de spiegel (van de kapper). Vooral als situaties niet lopen zoals jij het wilt en je soms met een vervelend gevoel blijft zitten. Ga voor jezelf eens na waar het vandaan komt, probeer te relativeren en je gedachtes om te buigen.

Heb je nog andere tips om aan de slag te gaan met zelfreflectie? Deel ze dan onder mijn blog. #SamenSlim 😉 Heel veel succes!

Claire Pijnenburg
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als recruiter.
Meer over Claire

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.