Thuiswerken, soms is het beter van niet
Op de werkvloer
Leestijd: 5 minuten

Thuiswerken, soms is het beter van niet

Een chronische ziekte of aandoening is in het dagelijks leven een uitdaging en vraagt om aanpassingsvermogen van de chronisch zieke maar ook van de omgeving. Wanneer je al een tijdje bij dezelfde werkgever werkt dan loopt dat wel en heb je jouw weg daarin gevonden. Nu gooit Corona echter roet in het eten. Je moet thuiswerken. Thuis, waar je geen werkplek hebt. Laat staan een die je helpt klachten te voorkomen.

Nu heb ik zelf het geluk dat het mogelijk is om met een handjevol collega’s “gewoon” naar kantoor te komen. Ik zit dus aan mijn oude vertrouwde, ergonomische werkplek maar ik besef me heel goed dat dit niet voor iedereen een optie is. 

In mijn geval zorgt een geïmproviseerde werkplek aan de keukentafel voor extra klachten waar ik niet op zit te wachten. Ineens loop ik er kreupel bij en voel ik me een omaatje terwijl je normaal gesproken niets aan me ziet, dan heb ik een leven als ieder ander met hier en daar een baaldag. 

Wat niet kan, kan niet

Ik heb een vrij eenvoudige instelling: wat niet kan dat kan niet. Maar ik probeer wel een weg te vinden die de minste extra klachten geeft en maak goede afwegingen. Is dit “anders dan anders” me het waard om extra klachten te hebben? Kan ik hierna een pauze inlassen om bij te komen van het “anders dan anders”? Sommige dingen kan ik voorkomen door bijvoorbeeld naar mijn oude vertrouwde, ergonomische werkplekje te gaan. Uiteraard met de richtlijnen van het RIVM in m’n achterhoofd. Bij verkoudheidsklachten blijf ik thuis en ik hou anderhalve meter afstand van anderen. 

Wat ik jou wil aanraden, wanneer thuiswerken voor jou ook meer ellende oplevert dan dat het goed doet, is vooral om dit bespreekbaar te maken. Lastig, ik weet het. Maar als je het niet aangeeft dan weet niemand het en weet niemand het dan doet niemand er wat aan. Wellicht is het een optie om (tijdelijk) goed en ergonomisch meubilair bij je thuis neer te zetten of mag je, net als ik, toch naar je werkplek.

Vind je het lastig om in te schatten wat je minimaal nodig hebt? Ga dan uitproberen. Met vallen en opstaan leer je meer over jezelf. Trek wel op tijd aan de bel als je merkt dat de gevonden oplossing eigenlijk geen oplossing is. Vecht er niet tegen. Wat niet kan dat kan niet en je bent verder van huis wanneer je door duwt. 

Ergonomie

Omdat ik weet hoe belangrijk een ergonomische werkplek is, ben ik ergocoach geworden voor mijn collega’s bij Driessen Groep. De training die ik daarvoor gevolgd heb heeft me meer inzicht gegeven in wat je kunt doen voor een goede werkhouding en het belang van bewegen gedurende de werkdag. Ook voor mensen zonder beperking.

Heb je een bureau en bureaustoel tot je beschikking? Dan is ergonomisch werken niet zo moeilijk. Je kunt onderstaande stappen doorlopen om een goede basishouding aan te nemen. 

  • Zit goed naar achteren, op je ‘zitbotjes’.
  • Zet je voeten plat op de grond. Plaats je knieën in een hoek van 90 graden (in (heel) veel gevallen betekent dit dat je stoel een stuk omlaag moet, lager dan je misschien gewend bent).
  • Zorg ervoor dat de ruimte tussen de zitting van je stoel en je knieholte ongeveer twee vingers is. Zo worden je benen optimaal ondersteund, zonder iets af te knellen.
  • Zorg ervoor dat je rugleuning je rug ook echt ondersteunt, van je onderrug tot je schouderbladen. Let er hierbij op dat je een S-vorm in je rug hebt en je onderrug recht boven je heupen staat. Leun dus niet achterover.
  • Schuif goed aan en zet je bureau op een hoogte waarbij je jouw ellebogen naast je kunt houden, naar beneden wijzend. Je rust met je armen op je bureau en zorgt dat je je ellebogen in een hoek van 90 graden hebt.
  • Zet je beeldscherm(en) op een hoogte waarbij je op de bovenste één derde van je beeldscherm kijkt wanneer je recht vooruit kijkt.

Af en toe een “ongezonde” houding aannemen mag best maar zorg ervoor dat dit niet langer dan een paar minuten achter elkaar is. De hele dag in dezelfde houding zitten is ook weer niet goed voor je. Je zet dan onbewust je spieren en gewrichten vast en daar krijg je last van. 

Heb je geen bureau en bureaustoel dan is het improviseren geblazen. Een paar tips om dan toch zo goed mogelijk te zitten:

  • Werk, indien mogelijk, met een los toetsenbord. Hierdoor heb je de mogelijkheid om je laptopscherm op de juiste hoogte te zetten, zonder met je armen in de lucht te moeten hangen.
  • Gebruik een laptopstandaard of desnoods een stapel boeken om je scherm op ooghoogte te zetten.
  • De meesten van ons hebben een losse muis bij onze laptop. Gebruik deze! Hierdoor voorkom je al wat klachten, en alle beetjes helpen!
  • Werk, indien mogelijk, met een headset of zet de telefoon op de luidspreker. Zo hoef je niet met een geknikte nek te bellen wanneer je mee wil typen.
  • Zak je wat weg in je stoel? Zet dan een kussen in je rug. Het meest ideaal is als je steun voelt van je onderrug tot je schouderbladen.

Meer tips om ergonomisch (thuis) te werken lees je hier.

Mijn laatste tips: denk in kansen en mogelijkheden, dat maakt het voor jou en je omgeving een stuk prettiger. Natuurlijk is het goed om je grenzen te bewaken, daar komt een stukje verwachtingsmanagement bij kijken. Communiceer, plan waar mogelijk en maak afspraken. Kom zo nodig terug op de gemaakte afspraken en probeer alvast een tegenvoorstel klaar te hebben zodat je meteen door kunt pakken. Voor mij was dat bijvoorbeeld niet thuiswerken, wel op kantoor werken.

Werkgeluk mogelijk maken voor mensen waarvoor dit niet vanzelfsprekend is. Dat is de passie van de Driessen Foundation. Deze foundation zet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die barsten van het talent maar niet de juiste kans krijgen om dit te laten zien. Op de site van de Driessen Foundation lees je echte verhalen van ervaringsdeskundigen. 

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *