Stress? Een kwestie van balans!
Werk & privé
23-04-2019

Stress? Een kwestie van balans!

Afgelopen zomer was ik met mijn gezin op vakantie aan de Atlantische kust. Op de deur van een surfschool las ik de spreuk “You can’t stop the waves but you can learn to surf”. Je kunt de golven niet stoppen maar je kunt wel leren surfen. Ik dacht meteen: Precies zo is het bij het omgaan met stress.

De prachtige stranden en hoge golven aan de Atlantische kust nodigden uit om te gaan surfen. Mijn dochter waagde de stap en ging een middag surfles volgen. In een middag leerde ze de technieken om te blijven staan en ging ze zelfs met haar surfplank de zee in. 

Uiteindelijk lukte het haar om, met veel vallen en opstaan, daadwerkelijk staand op de surfplank mee te drijven op de golven. Bij het inleveren van haar spullen las ik op de deur van de surfschool de spreuk “You can’t stop the waves but you can learn to surf”. Je kunt de golven niet stoppen maar je kunt wel leren surfen.

Precies zo is het bij het omgaan met stress. Je kunt niet voorkomen dat er moeilijke dingen op je pad komen, maar je kunt jezelf wel voorbereiden om hier mee om te gaan. Dit is natuurlijk niet in één middag te leren, maar je kunt er een begin mee maken. Hoe? Dat leg ik je graag uit in deze blog.

De balans opmaken

Steeds meer mensen ervaren stress. Ik kan beter vragen of er nog mensen zijn die geen stress ervaren. In de psychologie wordt stress vergeleken met een weegschaal die niet in balans is. De ene kant van de weegschaal staat symbool voor draaglast (belasting) de andere kant staat voor draagkracht (belastbaarheid).

Draaglast-schaal

In de draaglast-schaal zit alles wat je op je bord kunt krijgen in je leven. Je kunt denken aan een sterfgeval in je familie, een verhuizing, ontslag en/of verandering van baan, ziekte, hoge werkdruk, ruzie met een collega, financiële zorgen, de geboorte van een kind, een echtscheiding, een lekkage in je keuken, enzovoort. Het gaat dus om grote maar ook om kleinere gebeurtenissen die je op de één of andere manier aan het wankelen brengen. Dit zijn de golven die ervoor zorgen dat de surfplank wankelt.

Draagkracht-schaal

In de draagkracht-schaal zit alles wat te maken heeft met jouw mentale weerbaarheid: hoe goed ga je om met tegenslagen, krijg je voldoende slaap, eet je gezond, heb je een liefdevolle omgeving, beschik je over voldoende financiële middelen om onverwachte uitgaven op te vangen, breng je voldoende tijd door in de buitenlucht, beschik je over doorzettingsvermogen, krijg je steun van familie en vrienden, heb je genoeg lichaamsbeweging, een sterk sociaal netwerk, enzovoort. Kortom, alles wat ervoor kan zorgen dat jij blijft staan als de surfplank gaat wankelen.

Bij stress slaat de weegschaal door naar de kant van de draaglast. De draaglast-schaal is dan zwaarder dan de draagkracht-schaal. Deze disbalans in jouw weegschaal zorgt ervoor dat jij je niet goed voelt en stress ervaart: Je bent niet meer in staat om overeind te blijven en plonst in de zee.

Balans herstellen

Maar hoe zorg jij er nu voor dat je surfplank minder wiebelt? De meest voor de hand liggende oplossing bij een dergelijke disbalans is om de schaal van de draaglast minder zwaar te maken: een stapje terug doen, minder gaan werken, taken overdragen, rust nemen, zaken delegeren. Je kent deze adviezen allemaal wel en hebt ze vast wel eens gekregen toen je last had van stress.

Op korte termijn heeft dit zeker een positief effect en jouw weegschaal komt weer even terug in balans. Op de langere termijn is dit meestal geen oplossing omdat er vanzelf weer draaglast bij komt wat jouw weegschaal / surfplank weer uit balans kan brengen.

Pieker je veel? Lees dan deze tips!

Weer terug op de plank komen

Om tot een duurzame oplossing te komen is het van belang om juist aan de slag te gaan met jouw draagkracht-schaal. De vraag is echter wat jij mist in je draagkracht-schaal waardoor de draaglast-schaal het steeds wint. Aan welke punten zou je aandacht kunnen besteden om jouw daadkracht-schaal te versterken waardoor jouw draaglast-schaal wat meer kan hebben?

Je kunt daarbij aan grote maar ook kleine veranderingen denken bijvoorbeeld:

  • Ontwikkel jouw relativeringsvermogen
  • Vraag een financieel adviseur om mee te kijken naar jouw financiële situatie
  • Zoek een sport die je (wel) leuk vindt om te doen
  • Kook een gezond verrassingsdiner voor je gezin
  • Volg een cursus waarin je je persoonlijkheid verder kunt ontwikkelen
  • Vraag jezelf eens af of je nog wel in de juiste functie zit en wat je met je toekomst wil
  • Plan een vaste avond met je beste vriend(in) voor een wandeling in de natuur
  • Zoek hulp van een professional die je kan helpen zoeken naar jouw ontbrekende stukje

Kortom er zijn 100.000 puzzelstukjes die ervoor kunnen zorgen dat jouw draagkracht-schaal zwaarder wordt.

Lees ook: Ben jij in balans?

En ga lekker surfen…

Natuurlijk blijven er momenten dat je van je plank keihard de zee in dondert, ook al heb je nog zo’n volle draagkracht-schaal. Sommige golven zijn nu eenmaal te hoog om zonder vallen te kunnen nemen. Maar weet dat je met een goedgevulde draagkracht-schaal weer gemakkelijk op jouw plank kunt klimmen en heerlijk verder kunt surfen. Wat houdt je tegen?

Nicole Keijzers
Nicole Keijzers
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als casemanager HRM bij Driessen.
Meer over Nicole

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!