Netwerken of eigenlijk: Solliciteren 2.0
Solliciteren
Leestijd: 3 minuten

Netwerken of eigenlijk: Solliciteren 2.0

Tijden veranderen. Waar we voorheen voornamelijk solliciteerden aan de hand van een motivatiebrief en een cv, is een goed netwerk steeds belangrijker geworden. Eigenlijk een soort solliciteren 2.0 kunnen we het wel noemen, want hoewel het uploaden van een cv en motivatiebrief nog veel ingezet wordt, kunnen we netwerken zien als het solliciteren van de toekomst.

Maar wat is dat nou eigenlijk, netwerken?

Vaak wordt bij netwerken gedacht aan het “afstruinen” van borrels en feestjes, maar dat is maar gedeeltelijk waar. Aaltje Vincent, expert op het terrein van loopbaanbegeleiding, geeft in haar boek Jobmarketing 2.0 aan dat wanneer je gaat netwerken voor nieuw werk, je eigenlijk in contact probeert te komen met mensen die het werk doen wat jij graag zou gaan doen. Of anders gezegd, je kunt netwerken vergelijken met het maken van een net of een web van jouw sociale contacten, dat zo steeds groter en uitgebreider wordt en jou zo naar je nieuwe baan leidt. Bij netwerken gaat het er dus om dat je actief bezig bent met het leggen van belangrijke contacten.

Het sneeuwbaleffect

Maar behalve dat je weet wat netwerken is, is het ook handig om te weten hóe je het beste kunt netwerken natuurlijk. Zo is belangrijk, nog voordat dat je gaat netwerken, dat je eerst weet waar je precies naar op zoek bent. Weet je dat niet of nog onvoldoende, dan heeft netwerken geen zin. Netwerken start met het in kaart brengen van wie jij allemaal kent. Breng dit voor jezelf in kaart, sta er even bij stil en stel vast wat elk contact voor jou zou kunnen betekenen bij het vinden van je nieuwe werk. Denk niet te snel dat ze hierin niet van waarde zijn. Besef dat zij jou kennen én dus jouw plannen kennen en zij weer anderen kennen die jou verder kunnen helpen. Netwerken vindt plaats via de sneeuwbalmethode. Jij maakt contact met mensen die jouw contacten kennen enzovoorts. Vanzelfsprekend kunnen Facebook en LinkedIn je enorm helpen bij het in kaart brengen van je contacten.

Overeenkomsten en enthousiasme

Tijdens de netwerkgesprekken bespreek je waar die ander zich mee bezig houdt, wat hem of haar energie geeft in het werk en welke uitdagingen zich in het werk aanbieden. Laat je interesse blijken en geef aan dat dat is waar ook jij naar op zoek bent. Vertel waar jij goed in bent en waar jij energie van krijgt. Vraag het netwerkcontact ook wie hij of zij kent, waarvan hij of zij vermoedt dat het voor jou een waardevol contact kan zijn om mee in gesprek te raken. Zo blijft je ‘sneeuwbal’ rollen en kun jij dus gesprekken blijven voeren tot je bereikt hebt wat je wil: een leuke nieuwe baan. Vraag ook of hij of zij jou bij deze persoon wil introduceren. Wel zo makkelijk.

Investeren voor de lange termijn

Als je denkt dat je met netwerken snel een nieuwe baan kunt ‘scoren’ moet ik je helaas wel teleurstellen. Netwerken werkt alleen als je oprechte aandacht besteedt aan je netwerkcontacten, en niet voor even maar voor een lange termijn. Doe je dat niet, dan werkt netwerken als een boemerang en blijf je met lege handen en een teleurstelling rijker achter.

Het resultaat van netwerken moet juist zijn dat je inspiratie en contacten opdoet die jou enthousiast maken. Met netwerken wordt ook duidelijk wat je allemaal al kunt en/of misschien nog niet kunt maar wat wel noodzakelijk is. Netwerken is solliciteren middels een ‘invoegstrook’. Door zelfsturing leidt jij jezelf naar nieuwe, waardevolle contacten. En met deze contacten beweeg jij je naar een (nieuwe) werkomgeving waar jij vroeg of laat je nieuwe baan gaat vinden. Met netwerken investeer je dus in jezelf, zodat je ook in de toekomst jouw baan blijft vinden.

Bron: Jobmarketing 2.0

Marjolein Oomen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent.
Meer over Marjolein

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *