Het werkgeluk van… (deel 2)
Werkgeluk
28-03-2019
415

Het werkgeluk van… (deel 2)

Werkgeluk is een belangrijk deel van je algehele geluksgevoel maar helaas niet vanzelfsprekend. Hoe mooi is het om iemand te spreken die het uiteindelijk wel gevonden heeft! Over de weg naar werkgeluk, maar ook om stralende ogen te zien wanneer hij vertelt over hoe leuk hij zijn baan vindt.

Meester Peter is voor mij dé aangewezen persoon om te interviewen over werkgeluk. Ik sprak hem op basisschool Westwijzer, waar hij werkt. Eerder schreef ik over zijn weg naar werkgeluk en wat het onderwijs hem brengt. Ik ging zo op in het interview met Peter dat ik genoeg materiaal heb voor deel twee. Lees je mee?

De vier pijlers van werkgeluk

Het thema werkgeluk kent vier pijlers: verbondenheid, competentie, autonomie en maatschappelijke relevantie. In hoeverre komen deze terug in het onderwijs? En bij meester Peter zelf?

Verbondenheid

De verbondenheid tussen Peter en zijn leerlingen is me duidelijk geworden in het eerste deel van het interview. Zelfs bij de meest kwetsbare kinderen zit de vertrouwensband goed. Hoe is dat tussen jou en je collega’s?

“Niet om de school de hemel in te prijzen, maar niemand gaat hier weg. De school staat bekend om de goede sfeer. Natuurlijk zijn er wat ups en downs, maar daar wordt over gepraat. Niet met een mailtje maar netjes face to face. Ik besef me ook regelmatig dat ik me gelukkig mag prijzen. Als het op andere (privé) gebieden even wat minder gaat dan denk ik, ik heb m’n werk nog. Houvast.”

Peter is duidelijk blij dat hij hier mag werken. Ondanks de drukte en alles wat er gaande is, is hij gelukkig met de collega’s en de school. Er staat echt een team.

Competentie

Peter is niet de typisch net afgestudeerde leerkracht. Hij is met een omweg tot de conclusie gekomen dat hij het onderwijs in wilde. Peter was 27 toen hij aan de PABO begon. Ondanks zijn leeftijd is hij gestart als ‘groentje’ op de basisschool. Tegelijkertijd brengt hij veel eigen (levens)ervaring mee. Hoe heb je deze nieuwe start ervaren?

Peter geeft aan dat dit ook wel een voordeel is geweest met stages. “Sommige kinderen kunnen over stagiaires heen lopen. Dan heb je geluk dat je wat ouder bent en meer natuurlijk overwicht hebt. Het is een verschil wanneer je wat ouder bent en net begint voor de klas dan wanneer je, met alle respect, net van de middelbare school af komt.”

Als leerkracht blijf je je natuurlijk ontwikkelen. Wat heb jij daarvoor nodig? “Ik leer nog elke dag, zeker omdat we hier niet traditioneel lesgeven. Maar over een paar jaar wil ik een master gaan volgen.” Peter vervolgt “Mijn collega’s heb ik nodig. Het zijn mensen die verstand hebben van bepaalde zaken waar ik minder verstand van heb en waar ik van kan leren. Ze staan immers al veel langer voor de klas dan ik en de ervaring die zij hebben is onbetaalbaar.”

Autonomie

Autonomie in je werk, oftewel vrij zijn om te bepalen wat je doet en waar je dat doet, draagt in hoge mate bij aan je werkgeluk. In hoeverre heb jij de vrijheid om zelf te bepalen hoe je jouw werk uitvoert? “Ik ervaar veel vrijheid. Toen ik bijvoorbeeld aangaf bij de directrice dat ik niet genoeg tijd had om muziekles te geven zoals ik dat zou willen, zei de directrice: doe wat je kan doen. Kijk vooral wat je klas nodig heeft, dan is het goed.”

“Als om 14.30 uur de kinderen weg zijn, dan maakt het niet uit waar ik de lesvoorbereiding of andere taken doe. Ik mag werken waar ik wil werken, als m’n werk maar af is. Ook in mijn werk-privébalans wordt meegedacht. Je krijgt het vertrouwen dat je zelf weet wat de prioriteiten zijn.”

Maatschappelijke relevantie

Deze vierde pijler van werkgeluk is me aardig duidelijk. Peter legt bij de kinderen de basis voor hun plek in de maatschappij.

“Ze worden door thuis opgevoed maar ik wil ze wel een andere kant meegeven en ze aanzetten tot nadenken. Dat ze misschien later nog eens denken ‘Goh, meester Peter was zo gek nog niet’. Leraren maken het verschil. Een klein schouderklopje kan heel veel betekenen. Of een vuist op tafel. Die is wel ooit nodig. Achter die vuist zitten mooie verhalen maar dan wordt het echt een heel hilarisch interview.”

Spontaniteit, veiligheid, grapjes mogen (binnen de grenzen). Klinkt als een toffe leraar met flink wat maatschappelijke relevantie! Tot slot ben ik nog benieuwd hoe je het vond om via Driessen te werken. Zeker gezien de vergelijking die je kunt maken.

“Werken via Driessen is absoluut bevallen. Verschillen tussen stichting of detachering zijn er niet echt. Je werkt met de kinderen, met je team. Driessen is wel attent met bijvoorbeeld verjaardagen. Dat doen ze goed. Die kleinigheidjes.”

Kijk. Dat maakt mij (werk)gelukkig 😉

Ben je benieuwd hoe jij scoort op de vier gebieden van werkgeluk? Doe hier de test en ontvang tips om jouw werkgeluk te vergroten.

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!