Ben jij ZZP’er of ben je het niet?
Personal branding
Leestijd: 2 minuten

Ben jij ZZP’er of ben je het niet?

Met een groeiend aantal ZZP’ers is het voor iedere ZZP’er steeds belangrijker om bezig te zijn met personal branding; om ‘herkenbare meerwaarde’ voor jezelf te creëren ten opzichte van andere ZZP’ers. Het is dé manier om de juist opdrachten binnen te slepen, zeker met de invoering van de wet DBA. Maar hoe doe je dat precies? En hoe weet je of jouw ‘personal brand’ succesvol is?

Het is natuurlijk sowieso goed om te weten wat de wet DBA nu precies betekent voor jouw ondernemerschap. Ben je eigenlijk (nog) wel ondernemer? Of ben je verkapt in loondienst? Twijfel je? Dan kun je gebruikmaken van de zogenaamde ‘OndernemersCheck’ van de Belastingdienst.

Jouw personal brand als ZZP’er

Als je de OndernemersCheck hebt gedaan en je nu zeker weet dat je op papier echt ondernemer bent, dan is het natuurlijk ook belangrijk om dit duidelijk te etaleren. Én jezelf als ZZP’er te profileren. Wat kun je hiervoor doen? Hoe bouw jij jouw ‘personal brand’?

  • Start een eigen bedrijfswebsite. Etaleer op deze pagina(‘s) je kennis, kunde, expertise en meerwaarde.
  • Maak een bedrijfspagina op LinkedIn en benoem hierbij duidelijk je expertise.
  • Vraag om/deel recente referenties op je website en/of LinkedIn.
  • Voer de OndernemersCheck uit op de site van de Belastingdienst en sla de resultaten op als PDF zodat je dit kunt overleggen aan je opdrachtgever. Benoem het feit dat je dit kunt overleggen concreet op de website of je LinkedIn bedrijfspagina.
  • Ben je bewust van je ondernemersrisico door realistische tarieven te hanteren, goede verzekeringen af te sluiten (arbeidsongeschiktheid, bedrijfs- en /of beroepsaansprakelijkheid), openbare acquisitie te plegen en zorg ervoor dat je meerdere opdrachtgevers hebt, zodat je niet van één of twee opdrachtgevers afhankelijk bent (voorkom een afhankelijkheidsrelatie).
  • Investeer in eigen materialen, gereedschappen en/of apparatuur.

Deze tips kunnen jou helpen om je als ZZP’er te onderscheiden van anderen. Door hier bewust mee bezig te zijn zie je zelf ook nog eens steeds beter in wát jou precies anders maakt dan andere ZZP’ers. Bovendien vergroot je je expertstatus, waarmee je weer meer passende opdrachten aantrekt (en je dus wet DBA-proof wordt).

Ben je ZZP’er of toch niet?

Door je eens goed te verdiepen in de wet DBA en jouw ‘personal brand’ als ZZP’er, kun je wellicht ook beter conclusies trekken voor jezelf. Ben je nog wel echt ondernemer? Of past een functie bij een werkgever misschien toch beter bij je (werkzaamheden)? Benut 2017 dus om je als ZZP’er goed op de kaart te zetten of: kom tot andere inzichten en maak daarbij passende keuzes. Succes!

Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.