De arbeidsrelatie: communicatie is de sleutel
Columns
Leestijd: 3 minuten

De arbeidsrelatie: communicatie is de sleutel

Communicatie is ‘the key’ in elke relatie. Dat klinkt simpel: voor een goede relatie moet je dus goed communiceren. In de praktijk is het soms wat lastiger, zowel in een liefdesrelatie als in een arbeidsrelatie. Mijn vriendin Eva klaagde er vandaag nog over: “Toen mijn leidinggevende deze week vroeg hoe het met me ging zei ik dat ik druk was, hij antwoordde alleen maar: ‘tja dat zijn we allemaal’ en daarna ging hij gewoon zijn vergadering in.” Dit deed me denken aan vriendin Marleen die diezelfde dag een vergelijkbare klacht had ingediend over haar manlief: “Ik plofte na een lange werkdag op de bank en zei dat ik last had van mijn rug, gaat hij gewoon tv kijken! Dat snap je toch niet?!”

De anatomie van teleurstelling

De anatomie van teleurstelling is simpel: ben je teleurgesteld? Dan had je kennelijk een verwachting. Soms is die verwachting onbewust. Toen ik Eva vroeg wat haar leidinggevende in deze situatie volgens haar beter had kunnen doen, zei ze het volgende: “Het is niet dat ik een verwachting had, ik had gewoon gehoopt dat hij me iets meer aandacht zou geven en wellicht een kop thee met me had kunnen drinken om het over mijn werkdruk te hebben.” Hopen is in deze situatie dus hetzelfde als verwachten.

Check je verwachting

Check dus vooraf je verwachting. Als je voor jezelf helder hebt wat je verwacht van de ander, is het ook makkelijker om dit te communiceren. In een werksetting ziet dat er als volgt uit: wanneer je een belangrijk telefoontje pleegt, mailtje stuurt of gesprek in gaat, zet dan vooraf op papier of in gedachten je verwachting neer. Bedenk wat je wil halen of brengen en benoem of beschrijf dit. Wanneer je benoemt naar je leidinggevende dat je druk bent, is een gesprek over werkdruk niet de standaard reactie. Ongeveer de helft van de mensen gebruikt het woord druk namelijk in de setting van ‘lekker druk’, waardoor de ernst van de situatie wellicht niet overkomt bij jouw leidinggevende.

Mag ik van jou

Benoemen wat je nodig hebt, hoeft geen hogere wiskunde te zijn. Je hebt vroeger vast ooit eens een potje kwartet gespeelt, dat ging je destijds ook goed af. Een zin die gewoon goed werkt is: “Ik heb van jou nodig dat…” of “Ik zou graag willen dat…, kun jij mij hierbij helpen?” Of tot slot: “Ik wil graag even mijn verwachting checken, klopt het dat…?” Probeer het niet leuk in te pakken met (te) veel details en een strikje erom, dat leidt alleen maar af van de boodschap die je mee wil geven aan de ander. Vraag jezelf niet alleen af wat je nodig hebt, maar ook wanneer je het nodig hebt en neem dit mee in de vraag die je stelt. Dus “Ik heb rugpijn” wordt: “Schat, ik heb echt zo’n last van mijn rug, ik zou het heel fijn vinden als jij vanavond kookt.”

Flowchart

Als je snapt dat teleurstelling dus te maken heeft met een verborgen verwachting, hoef je het gedrag van de ander ook niet meer als ‘fout’ te bestempelen. De hierboven beschreven situaties hadden beide aangenamer kunnen verlopen als Eva en Marleen vooraf hun verwachtingen hadden gecommuniceerd. Wil je een schoudermassage omdat je rugpijn hebt? Vraag erom. Verwacht niet dat manlief acuut in actie komt bij een klacht over rugpijn. Je kunt er uiteraard voor kiezen om een soort flowchart aan te leggen. Ik stel me dan voor dat er dan ergens in het midden ‘rugpijn-klacht’ staat met daaronder optie 1) massage, optie 2) de afwas doen, optie 3) codetaal voor geef me een kruikje en laat me met rust. Het is een optie. Maar het is nog makkelijker om gewoon je mond open te doen en te zeggen wat je nodig hebt, communiceren dus.

Marthe Walter
Redacteur Samen Slim. Begonnen als HRM-consultant en door eigen ervaring specialist op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het benutten van talenten.
Meer over Marthe

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.