5 tips om je hersenen fit te houden voor de toekomst
Leestijd: 3 minuten

5 tips om je hersenen fit te houden voor de toekomst

Een studie afronden en aan het werk gaan biedt geen garantie meer voor de toekomst. Met snelle veranderingen en digitalisering moet je snel kunnen schakelen en bij kunnen blijven. Werkgevers verwachten dat je jezelf opnieuw uit blijft vinden, bij blijft leren en in staat bent om op een snelle en efficiënte manier nieuwe werkwijzen op te pakken. Dan is het belangrijk dat je fit blijft, niet alleen in lichaam maar juist ook in geest. Fitness voor je brein dus eigenlijk. En dat hoeft eigenlijk helemaal niet zo lastig te zijn…

Tip 1: Eet je hersenen gezond
Je hersenen gebruiken per dag maar liefst 20 tot 30% van de calorieën die je op een dag opneemt. Maar zoals ook je lichaam, hebben je hersenen baat bij de juiste calorieën. Voedingsmiddelen met tryptofaan (bijv. in vis, ei, noten, bananen, ananas en avocado’s) helpen je met leren, alfa-liponzuur (bijv. in groene groenten zoals spinazie, sla, kool en broccoli) is essentieel voor neuronen en gaat daarmee stress tegen en L-glutamine (bijv. in sesamzaadjes en zonnebloempitten) zorgt voor een goed humeur en een algemeen gevoel van welzijn.

Tip 2: Haal inspiratie uit een stukje wandelen
Iedere dag een half uurtje wandelen kan wonderen doen. Het is goed voor je geheugen, maar het helpt je ook om beter te plannen, effectiever te werken en helderder te denken. Het geeft je ook inspiratie om je aandacht op iets nieuwe te richten. Geen zin om na het werk nog te gaan wandelen? Vul die geplande vergadering dan een keer wandelend in in plaats van zittend.

Tip 3: Leer elke dag iets nieuws
Hoe meer je experimenteert en nieuwe dingen leert, hoe meer cerebrale verbindingen er in je hersenen zullen ontstaan. Deze verbindingen spelen een rol bij het versnellen van de signalen die door je hersencellen worden verzonden. Hoe meer verbindingen, hoe meer hersenweefsel en hoe groter je cognitieve reserve. En dat zorgt er weer voor dat je beschermd bent tegen vroegtijdige veroudering van je brein.

Tip 4: Zoek familie en vrienden op
Wie had dat gedacht? Je vrienden en familie opzoeken is niet alleen leuk, maar het helpt je ook je brein jong en gezond te houden. Conversaties, steun, aanmoediging en prikkeling geven betekenis aan je leven en stimuleren ideeën, projecten en dromen.

Tip 5: Slapen, slapen, slapen
Amen! Dit is misschien wel de beste (en makkelijkste) tip. Wéér een goede reden om langer onder de wol te blijven. Nachtrust is namelijk hartstikke belangrijk voor lichaam en geest. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je brein zijn taken niet naar behoren kan uitvoeren. Geef je hersenen dus wat extra tijd om te verwerken wat het overdag allemaal voorgeschoteld krijgt, want hersenen slapen dus niét ’s nachts.


All Stars 2016 - themaBen jij klaar voor de toekomst?

Voor flexibele medewerkers van Driessen HRM vindt op 4, 6 en 11 oktober voor de 3e keer de All Stars Xperience plaats met als thema ‘Ben jij klaar voor de toekomst?’. Met andere woorden: hoe zorg jij dat je elke dag het beste uit jezelf haalt, jezelf blijft ontwikkelen en blijft meebewegen? Meld je nu nog aan via www.driessenallstars.nl en laat o.a. Erik Scherder, Koert van Mensvoort en Maarten van der Weijden je inspireren.

Bronnen: Timemanagement, Gezonder leven, Gezondheidsnet

Jessi Gruszka
Jessi Gruszka
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als online marketingcommunicatie-adviseur.
Meer over Jessi

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *