Artikel   |  woensdag 13 september 2017
812 × gelezen

Met plezier op het werk bereik je meer


werkplezier

Wil je de prestaties van je organisatie aanzienlijk verbeteren dan moet je serieus investeren in lol op het werk. Zo stelt leiderschapsdeskundige Dave Crenshaw op de Amerikaanse HR-site TLNT.

Zo’n derde deel van de werknemers is echt betrokken bij hun werkgever. Organisaties met een grote betrokkenheid onder werknemers doen het 147 procent beter dan andere organisaties. Dat is volgens Crenshaw meer dan genoeg reden om van plezier op het werk een topprioriteit voor HR te maken.

Vijf redenen voor een plezierige werksfeer

PW. heeft de volgende vijf redenen voor meer lol op het werk op een rij gezet:

  1. Het leidt tot een sterker werkgeversmerk. Volgens onderzoek van Great Place to Work scoort de relatie tussen mensen op basis van plezier en verbondenheid het hoogst bij de Best Workplaces van 2017 (87 procent). Vanwege de huidige krappe arbeidsmarkt wordt het werkgeversmerk steeds belangrijker om kandidaten aan te trekken.
  2. Het beperkt het ziekteverzuim. Voor een medewerker die blij is met zijn werk zal werkdruk minder snel omslaan naar werkstress. Tegenwoordig zijn met stress verbonden psychische aandoeningen de meest voorkomende beroepsziekte.
  3. Organisaties krijgen er minder verloop mee. De belangrijkste vertrekreden is dat werknemers ergens anders prettiger kunnen werken.
  4. Het is goed voor de teambuilding. Samen lol maken leidt tot sterkere teams. Eerder bleek uit onderzoek dat contact via social media niet hetzelfde effect heeft. Mensen gebruiken social media namelijk vooral voor het uiten van negatieve gevoelens.
  5. De productiviteit gaat omhoog. Onderzoek in opdracht van Bright HR laat zien dat organisaties productiever worden wanneer medewerkers tijdens werktijd ruimte krijgen om zich te ontspannen.

Bronnen: PW., TLNT

Deel deze pagina
Redactie
De redactie van Publiek Perspectief schrijft over uiteenlopende onderwerpen op het gebied van HRM, management en salarisadministratie in de publieke sector.