Artikel
17 mei '16
17 mei '16
3 min

De kracht van geluk

Zelfontplooiing is een trend waar we de komende jaren niet omheen kunnen. Ook Leo Bormans, bekend als Ambassador of Happiness & Quality of Life en een vaak geziene gast in populaire programma’s zoals De Wereld Draait Door en RTL Late Night beaamt dit. Als we kijken naar de drijfveren van werk, dan wordt het verdienen van geld in de toekomst steeds minder belangrijk. Het welbevinden van mensen en hun tevredenheid, daar gaat het om.

Samen aan de slag

De komende jaren zien we een verdere evolutie van de money economy waarin we nu leven naar een satisfaction economy. Mensen gaan voor goede relaties met familie, vrienden, collega’s en klanten en willen zich kunnen vinden in de visie en missie van het werk dat zij doen. Het welbevinden van mensen – of ‘je goed voelen’ – op het werk en ook daarbuiten, wordt belangrijker dan materiële zaken zoals een mooi salaris of een dure auto. En diverse onderzoeken laten zien dat welbevinden positief werkt voor mensen en organisaties.

Mensen die goed in hun vel zitten zijn bijvoorbeeld productiever, minder vaak ziek en hebben een betere relatie met hun klanten. Gezien deze voordelen zou iedere organisatie zich moeten bezighouden met het faciliteren van het welbevinden van medewerkers. Leo Bormans: “Investeren in welbevinden is geen extraatje, maar zou de core-business van iedere organisatie moeten zijn. Het investeren in de quality of life van medewerkers is dan ook niet alleen de taak voor de leidinggevenden, directie of de afdeling HRM, maar een opdracht voor ons allemaal.”

Geluk stimuleren

Volgens Leo Bormans zouden HRM’ers of leidinggevenden vaker moeten kijken naar wat medewerkers gelukkig maakt in hun werk. Je daarop focussen biedt een veel interessantere richting dan het centraal stellen van probleemgevallen of klachten. In dat kader zijn er organisaties die hun klachtenafdeling hebben afgeschaft en een gelukscoach hebben aangesteld. Leo Bormans: “Dat is een geweldig initiatief. Je kunt bestaansrecht halen uit klachten, maar waarom zou je het niet omdraaien en je afvragen: wat kun je als organisatie doen om geluk te stimuleren?” Om het welbevinden van medewerkers te stimuleren kunnen HRM’ers en leidinggevenden één belangrijke stap zetten. Kom als organisatie los van de gedachte dat alles leuk moet zijn. “Met een maandelijkse vrijdagmiddagborrel of een happy hour aan het einde van de werkweek kom je er niet. Bij het creëren van een gelukkige organisatie gaat het om een permanente vorm van welbevinden”, aldus Leo Bormans.

Stel anders denken centraal

Om te komen tot een gelukkige organisatie, is helaas geen gouden route beschikbaar. Wel zijn er pijlers waar organisaties zich op kunnen richten: Zorg dat medewerkers mogen zijn wie ze zijn, mogen worden wie ze willen worden, mogen samenwerken met andere mensen en het gevoel hebben dat hun werk bijdraagt aan een zinvol geheel. “Dat laatste is subjectief”, zegt Leo Bormans. “Vraag je een vuilnisman naar het werk dat hij doet, dan zal de een zeggen dat hij de hele dag op een stinkende wagen staat, terwijl de ander zorgt voor hygiëne in de stad.”

Als een van de sprekers tijdens het Jaarcongres HRM is Leo Bormans een goede bekende van Driessen. Schrijver en inspirator Leo Bormans reist de hele wereld over. In o.a. zijn internationale bestseller ‘The World Book of Happiness’ en zijn nieuwste boek ‘The World Book of Hope’ geeft hij inspirerende inzichten en concrete tips over geluk en levenskwaliteit.

Voldeed dit artikel aan je verwachtingen?

Wij werken er continu aan om onze artikelen nog beter te maken.

Beoordeling 0 / 2. Aantal stemmen 0

Fijn dat dit artikel aan je verwachtingen voldeed!

Deel het in je netwerk.

Jammer dat dit artikel niet aan je verwachtingen voldeed

Laat ons weten wat we kunnen verbeteren.